PolskaPKP Intercity kupi 63 lokomotywy wielosystemowe od Newagu

PKP Intercity kupi 63 lokomotywy wielosystemowe od Newagu

PKP Intercity podpisało umowę z firmą Newag na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem pięcioletniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i nowosądeckiego producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów.

<p>Kraków, 22.05.2020. Koronawirus w Polsce. Pendolino wyrusza z dworca w Krakowie, 22 bm. PKP Intercity przywraca do kursowania pierwsze poci¹gi Express InterCity Premium, zawieszone do tej pory z powodu epidemii koronawirusa. Na tory wraca osiem po³¹czeñ realizowanych sk³adami Pendolino, które bêd¹ kursowaæ na trasie Kraków – Warszawa – Trójmiasto. (olm) PAP/£ukasz G¹gulski</p>
<p>Kraków, 22.05.2020. Koronawirus w Polsce. Pendolino wyrusza z dworca w Krakowie, 22 bm. PKP Intercity przywraca do kursowania pierwsze poci¹gi Express InterCity Premium, zawieszone do tej pory z powodu epidemii koronawirusa. Na tory wraca osiem po³¹czeñ realizowanych sk³adami Pendolino, które bêd¹ kursowaæ na trasie Kraków – Warszawa – Trójmiasto. (olm) PAP/£ukasz G¹gulski</p>

Wartość umowy to blisko 2,3 mld złotych brutto. Dodatkowo zapisano możliwość skorzystania z prawa opcji i zamówienia dodatkowych 32 lokomotyw tej serii. Wówczas wartość zamówienia wzrosłaby do prawie 3,5 mld zł brutto.

„To największy kontrakt taborowy w historii PKP Intercity. Konsekwentnie realizujemy strategię, w ramach której do końca 2030 roku park lokomotyw ma się składać tylko z pojazdów osiągających prędkość 160-200 km/h” – informuje Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Dodatkowo, zgodnie z umową, przez pięć lat producent będzie pełnił usługi utrzymania taboru i w tym czasie przeszkoli przewoźnika, aby potem to on mógł się zająć serwisem lokomotyw.

„Pierwsze dwie lokomotywy zostaną dostarczone PKP Intercity do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy” – zapowiedział Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag.

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Producent planuje uzyskać dopuszczenie pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

W ostatnich kilku latach spółka PKP Intercity zamówiła łącznie z prawami opcji 127 elektrycznych jedno- lub wielosystemowych czy dwunapędowych lokomotyw. Najnowsza umowa zwiększa tę liczbę do 190. Wartość wszystkich zamówionych lokomotyw (włącznie z prawami opcji) wynosi 5,5 mld zł brutto. Łączna wartość zakontraktowanych umów na zakup i unowocześnienie taboru oraz stacji postojowych wynosi już niemal 11 mld zł brutto.

„Misją PKP Intercity jest przewóz osób. W minionym roku przewieźliśmy 68 mln pasażerów, najwięcej w 20 latach naszej historii, bariera 70 mln padnie zapewne w 2024 r., ale wymaga to inwestycji w tabor” – podsumowuje Tomasz Gontarz.
Wybrane dla Ciebie