Ilu jest zagranicznych kierowców taxi w Polsce.
Nikogo już nie dziwi obecność obcokrajowca za kierownicą polskiej taksówki. Dziwić może jednak fakt, jak niewiele o nich wiemy. Jaka jest ich przeszłość? Dlaczego są w Polsce? Czym jest dla nich ta praca? FREENOW, platforma do zamawiania przejazdów, postanowiło wypełnić tę lukę i przebadało ponad 1500 kierowców, w większości pochodzenia ukraińskiego, białoruskiego i gruzińskiego. Okazało się m.in., że przed przyjazdem do Polski połowa z nich wykonywała prace związane z prowadzeniem samochodu, ponad połowa posiada wyższe wykształcenie, a blisko 6 na 10 kierowców to jedyni żywiciele swoich rodzin. Dla ponad połowy praca na taxi była zawodem pierwszego wyboru w Polsce.
Badanie FREENOW pokazuje, że taksówkarzami w Polsce są często osoby posiadające spore doświadczenie za kierownicą. 22% z nich było w swoich rodzinnych krajach kierowcami taksówek, 20% dostawcami w transporcie, 6% kurierami, 2% kierowcami autobusu lub tramwaju. Dlatego, po przyjeździe do Polski, ponad połowa badanych wskazuje, że zawód taksówkarza był ich naturalnym i pierwszym wyborem. Do podjęcia tej profesji zachęciła ich również elastyczność godzin pracy (czynnik wskazany przez 77% badanych), a także zamiłowanie do prowadzenia samochodu i możliwość poznawania nowych ludzi (43% respondentów). 1 na 5 badanych wskazał też pracę taksówkarza jako dobrą okazję do uczenia się języka polskiego.
Co sprawiło, że kierowcy ci zdecydowali się przyjechać do naszego kraju? Kluczowymi powodami była możliwość znalezienia lepszej pracy i perspektywa wyższych zarobków (52%), chęć wyemigrowania do Polski z sympatii do naszego kraju (32%), a także trwająca wojna lub inna sytuacja polityczna w kraju pochodzenia (31%). Ponad 6 na 10 zagranicznych kierowców FREENOW mieszka w Polsce z partnerem/partnerką i/lub dziećmi. 23% przyznało natomiast, że ich rodzina została w kraju pochodzenia. Co ważne, ponad połowa respondentów to jedyni żywiciele swoich rodzin.
FREENOW sprawdziło również jakie odczucia towarzyszą obcokrajowcom wykonującym zawód taksówkarza na aplikację w Polsce. Blisko połowa badanych potwierdziła, że czuje się akceptowanymi w Polsce, ale też niemal 4 na 10 zwróciło uwagę, że w trakcie pracy zdarzyło im się doświadczyć niechęci ze strony pasażerów, a nawet agresji ze względu na swoje pochodzenie.
Respondenci zostali zapytani również o plany na przyszłość. Ponad 6 na 10 z nich zamierza kontynuować pracę jako taksówkarz, a blisko połowa chciałaby także rozwinąć własny biznes. Niektórzy myślą również o tym, by się przebranżowić (13%) lub kontynuować swoją edukację w Polsce (9%). Co ciekawe, ponad połowa respondentów posiada wykształcenie wyższe, a tylko 2% podstawowe.
Utrata pracy jako kierowcy taksówki byłaby sporym utrudnieniem dla wielu badanych. Dla 65% wiązałoby się to z koniecznością znalezienia innej pracy w Polsce, a dla niemal co piątej osoby byłoby to równoznaczne z brakiem perspektyw na zarobek. 5% rozważałoby z kolei powrót do swojego kraju.