Świat“Holyhead green lane” – plan rządu Wielkiej Brytanii, który ma ułatwić handel z Irlandią Północną po Brexicie

“Holyhead green lane” – plan rządu Wielkiej Brytanii, który ma ułatwić handel z Irlandią Północną po Brexicie

Brexit, czyli wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, przyniosło wiele zmian w handlu między Wielką Brytanią a krajami europejskimi. Jednym z aspektów, który dotyczył zwłaszcza Irlandii Północnej, był protokół dotyczący granicy między Irlandią Północną a Republiką Irlandii.

“Holyhead green lane” – plan rządu Wielkiej Brytanii, który ma ułatwić handel z Irlandią Północną po Brexicie

W wyniku protokołu towary z Irlandii Północnej są traktowane jako import do Wielkiej Brytanii, co wprowadza pewne utrudnienia dla firm i przewoźników z Irlandii Północnej.

Rząd Wielkiej Brytanii rozważa jednak wprowadzenie nowego rozwiązania, które miałoby ułatwić handel towarem między Irlandią Północną a Wielką Brytanią. Plan ten, znany jako “Holyhead green lane”, polegałby na wprowadzeniu “zielonego pasa” dla przewoźników z Irlandii Północnej przybywających do portów, takich jak Holyhead.

Rozwiązanie to oznaczałoby minimalną ilość formalności i brak kontroli dla towarów z Irlandii Północnej, które przybyłyby do Wielkiej Brytanii przez porty w Republice Irlandii. Towary z Republiki Irlandii korzystałyby z “czerwonego pasa”, co oznaczałoby, że podlegałyby brytyjskim procedurom celnym i innym kontrolom.

Nie oznacza to jednak, że wszystkie dokumenty dotyczące towarów z Irlandii Północnej korzystających z tej trasy zostałyby wyeliminowane. Na przykład irlandzkie zgłoszenie wywozowe nadal byłoby wymagane.

Plan “Holyhead green lane” jest na wczesnym etapie i wymagałby wprowadzenia nowych przepisów. Jednakże, kontekstem dla planu jest nowy termin realizacji pobrexitowych procesów granicznych w portach Wielkiej Brytanii, które mają być wdrażane od października 2023 roku.

Główne firmy z Irlandii Północnej popierają Windsor Framework, który ma zapewnić nieograniczony dostęp dla towarów z Irlandii Północnej do Wielkiej Brytanii, ale tylko wtedy, gdy opuszczają port w Irlandii Północnej. Plan “Holyhead green lane” miałby na celu uniknięcie obciążeń dla towarów z Irlandii Północnej na bezpośrednich i pośrednich trasach Irlandia Północna-Wielka Brytania oraz Irlandia Północna-Irlandia-Wielka Brytania.

Wybrane dla Ciebie