Filipiny walczą z potencjalnie najgorszym wyciekiem ropy w historii

Filipińska straż przybrzeżna intensyfikuje działania w celu zatrzymania wycieku ropy z wywróconego tankowca MT Terra Nova. W obliczu monsunowych deszczy i silnych wiatrów, które uderzyły w duże połacie kraju, władze podjęły pilne kroki, aby zapobiec dotarciu wycieku do stolicy kraju, Manili.

Straż przybrzeżna rozmieściła pływające bariery i rozpoczęła czyszczenie wycieku, który pochodzi z silnika statku, a nie z jego zbiornika ładunkowego. Na pokładzie MT Terra Nova znajdowało się blisko 1,5 miliona litrów paliwa przemysłowego. Wyciek ropy, rozciągający się na kilka kilometrów, może być najgorszym w historii Filipin, jeśli nie zostanie szybko opanowany.

Kontradmirał Armand Balilo, rzecznik straży przybrzeżnej, podkreślił, że władze „przygotowują się na najgorsze”, co ilustruje powagę sytuacji. Obszar zagrożony wyciekiem jest popularnym miejscem dla rybaków, co budzi obawy o wpływ na przemysł rybny i życie morskie.

Eksperci Ostrzegają Przed Skutkami Ekologicznymi

Hernando Bacosa, ekspert ds. środowiska z Uniwersytetu Stanowego Mindanao, zaznaczył, że ilość ropy na pokładzie MT Terra Nova uzasadnia wydanie najwyższego alertu o wycieku ropy w kraju. Bacosa podkreślił, że zatoka Manilska, będąca centrum handlowym i gospodarczym, może zostać sparaliżowana w przypadku dotarcia wycieku do stolicy.

Kontradmirał Balilo oszacował, że spuszczenie ropy ze statku, który wywrócił się na obszarze o głębokości 34 metrów, zajmie tydzień. Pomimo stosunkowo płytkiego terenu, operacja ta jest skomplikowana i wymaga natychmiastowych działań.

Historyczne Porównania i Reakcje Społeczne

W ubiegłym roku, podobny incydent miał miejsce, gdy tankowiec zatonął u wybrzeży innej filipińskiej prowincji, przewożąc 800 000 litrów przemysłowego oleju opałowego. Wówczas, głębokość wód utrudniała czyszczenie wycieku, a burzowa pogoda opóźniła reakcję straży przybrzeżnej, prowadząc do rozległych zniszczeń.

MT Terra Nova, płynący pod filipińską banderą, wywrócił się podczas tajfunu, mając na pokładzie 17 członków załogi. Jeden z nich zginął, a 16 zostało uratowanych. Władze badają, czy złe warunki pogodowe miały wpływ na katastrofę, chociaż statek spełniał przepisy dotyczące podróżowania w trudnych warunkach.

Apel o Odpowiedzialność i Dalsze Kroki

Organizacja Oceana wezwała filipiński rząd do oceny wpływu wycieku na środowisko i pociągnięcia do odpowiedzialności wszystkich winnych tej tragedii. Adwokaci podkreślają, że zarówno rządowe agencje, jak i prywatni właściciele tankowca muszą odpowiedzieć za niezapobieżenie wyciekowi.

Filipińska straż przybrzeżna kontynuuje prace nad zatrzymaniem wycieku, a eksperci i władze lokalne monitorują sytuację, aby zminimalizować szkody dla środowiska i przemysłu rybnego. Sytuacja pozostaje dynamiczna, a dalsze kroki będą zależały od skuteczności podjętych działań i warunków pogodowych.