Chiński rywal Tesli, BYD, inwestuje w Turcji. Powstanie fabryka o wartości 1 miliarda dolarów

Największy chiński producent samochodów elektrycznych, firma BYD, podpisał umowę na utworzenie nowoczesnej fabryki w Turcji, inwestując w projekt aż 1 miliard dolarów (780 milionów funtów). Ta strategiczna decyzja jest kolejnym krokiem w globalnej ekspansji firmy poza granicami Chin.

Nowa fabryka i jej znaczenie

Nowa fabryka, zlokalizowana w Turcji, będzie miała zdolność produkcyjną do 150 000 pojazdów rocznie. Dzięki niej powstanie około 5000 nowych miejsc pracy, a produkcja ma ruszyć do końca 2026 roku. Umowa została uroczyście podpisana podczas wydarzenia w Stambule, w którym uczestniczyli prezydent Recep Tayyip Erdogan oraz dyrektor naczelny BYD, Wang Chuanfu.

Reakcje i kontekst globalny

Pomimo globalnych wyzwań, jakie stoją przed chińskimi producentami pojazdów elektrycznych, BYD nieustannie dąży do ekspansji. W ostatnich tygodniach Unia Europejska oraz USA podjęły kroki mające na celu ochronę własnych przemysłów motoryzacyjnych, podnosząc cła na importowane chińskie pojazdy elektryczne. Unia Europejska wprowadziła dodatkową stawkę celną w wysokości 17,4% na pojazdy z Chin, co stanowi dodatek do 10% cła importowego. Również USA podniosły cła na chińskie samochody elektryczne i inne towary, argumentując, że jest to odpowiedź na nieuczciwe praktyki handlowe Chin.

Strategiczne wybory lokalizacji

Decyzja o budowie fabryki w Turcji ma istotne znaczenie ze względu na jej lokalizację w unii celnej z UE. Oznacza to, że pojazdy wyprodukowane w Turcji mogą uniknąć dodatkowych taryf, gdy będą eksportowane do krajów unijnych. Dodatkowo, turecki rząd wspiera rodzimych producentów samochodów, nakładając dodatkowe 40% cło na import chińskich pojazdów, co stanowi zachętę dla inwestycji zagranicznych, takich jak ta z BYD.

Ekspansja globalna BYD

BYD, wspierana przez amerykańskiego inwestora Warrena Buffetta, jest drugą co do wielkości firmą zajmującą się pojazdami elektrycznymi na świecie, ustępując jedynie Tesli. Firma kontynuuje dynamiczny rozwój swoich zakładów produkcyjnych na całym świecie. Pod koniec ubiegłego roku BYD ogłosiła budowę zakładu produkcyjnego na Węgrzech, który będzie pierwszą fabryką samochodów osobowych firmy w Europie. Zakład ten ma stworzyć tysiące miejsc pracy. Ponadto, BYD otworzyło pierwszą fabrykę pojazdów elektrycznych w Tajlandii, która ma roczną zdolność produkcyjną na poziomie 150 000 pojazdów i przewiduje się, że utworzy 10 000 miejsc pracy. Firma planuje również budowę fabryki w Meksyku.

Podsumowanie

Inwestycja BYD w Turcji to strategiczny krok w globalnej ekspansji chińskiego giganta motoryzacyjnego. Nowa fabryka nie tylko zwiększy zdolności produkcyjne firmy, ale także pozwoli na lepsze wykorzystanie możliwości handlowych wynikających z unii celnej z UE. W obliczu rosnących napięć handlowych i protekcjonistycznych polityk w USA i UE, BYD pokazuje swoją zdolność do adaptacji i strategicznego planowania.