KrakówPółnocna obwodnica Krakowa będzie przebiegać nad suchym zbiornikiem retencyjnym.

Północna obwodnica Krakowa będzie przebiegać nad suchym zbiornikiem retencyjnym.

Budowana północna obwodnica Krakowa będzie przebiegać nad suchym zbiornikiem retencyjnym. “Z jednej strony ma to zapobiegać powodziom, a z drugiej strony ułatwiać ruch komunikacyjny mieszkańcom i przedsiębiorcom” – mówił w poniedziałek wizytujący budowę premier Mateusz Morawiecki.

<p>Kraków, 19.07.2021. Premier Mateusz Morawiecki (3P), wicemarsza³ek Senatu Marek Pêk (P) i wojewoda ma³opolski £ukasz Kmita (4P) podczas wizyty na budowie obwodnicy Krakowa, 19 bm. (aldg) PAP/£ukasz G¹gulski</p>
<p>Kraków, 19.07.2021. Premier Mateusz Morawiecki (3P), wicemarsza³ek Senatu Marek Pêk (P) i wojewoda ma³opolski £ukasz Kmita (4P) podczas wizyty na budowie obwodnicy Krakowa, 19 bm. (aldg) PAP/£ukasz G¹gulski</p>

Premier przypomniał, że przebieg północnej obwodnicy Krakowa został – przynajmniej w części – wyznaczony w latach 70-tych, ale przez długie dziesięciolecia mieszkańcy nie mogli się doczekać tej inwestycji.

Powstająca droga, to domkniecie ringu krakowskiego z drogą S7 na północ do Warszawy, ale także odciążenie od ruchu tranzytowego dla mieszkańców Krakowa – przypomniał.

Zaznaczył, że to strategiczna inwestycja, a jego obecność na budowie ma związek z weekendowymi podtopieniami w Małopolsce. Przez kilka powiatów w Małopolsce przeszły nawałnice, które spowodowały gwałtowne wezbranie wód w rzekach i potokach, woda zalała drogi i budynki.

“Inwestycja będzie przebiegać nad suchym zbiornikiem retencyjnym, przeciwpowodziowym, budowanym i konstruowanym na wszelki wypadek. Połączenie tych dwóch inwestycji – dziś, po tych trudnych dniach weekendowych dla Małopolski, kiedy tyle ulew, burz błyskawicznych, nagłych zdarzeń powodziowych dotknęło w dramatyczny sposób mieszkańców Małopolski – jest myślę dobrym podsumowaniem inwestycji w ramach Polskiego Ładu” – powiedział dziennikarzom premier.

“Ta wielka inwestycja – stoimy tutaj dosłownie na tunelu, który będzie służył mieszkańcom już wkrótce – natomiast właśnie nieopodal, jeśli dobrze rozpoznaję kilometr stąd, będziemy mieli nową dużą inwestycję retencyjną” – stwierdził szef rządu.

“Łączymy w taki sposób wszystkie elementy zgód środowiskowych, żeby z jednej strony zapobiegać powodziom, a z drugiej strony ułatwiać ruch komunikacyjny mieszkańcom i przedsiębiorcom” – podkreślił premier. “Cieszę się, że prace postępują sprawnie” – napisał premier w mediach społecznościowych.

Wicemarszałek Senatu Marek Pęk mówił, że inwestycja ta była zaplanowana od dziesięcioleci, ale kończyło się na obietnicach. “Rząd PiS wprowadził te plany w czyn, zagwarantowane zostały ogromne pieniądze, które pozwolą zrealizować te bardzo nowoczesne inwestycje” – powiedział Pęk. Jak wskazał z jednej strony to domknięcie obwodnicy Krakowa, z drugiej strony z miesiąca na miesiąc widać efekty prac przy budowie drogi S7 i za kilkanaście miesięcy oddane zostaną jej nowe odcinki. “Wreszcie Małopolska będzie miała nowoczesne drogi, których tak potrzebuje” – podkreślił Pęk.

Wojewoda małopolski Łukasz Kmita podkreślił, że przy tego rodzaju inwestycjach z myślą o przyszłości podejmowana jest współpraca z podmiotami takimi jak Wody Polskie. “Inwestycja ta będzie przyczyniała się do bezpieczeństwa retencyjnego na północy Krakowa” – mówił Kmita. “Inwestycje dofinasowane z programów rządowych – zarówno lokalne, jak i te duże, strategiczne – powodują, że podnosi się bezpieczeństwo powodziowe w Małopolsce” – dodał.

S52 – czyli północna obwodnica Krakowa będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z Krakowa i okolicznych miejscowości. Inwestycja ma się zakończyć w 2023 r.

Jeszcze w pierwszym kwartale 2016 r. północnej obwodnicy Krakowa nie było w sieci dróg krajowych. Zmieniono to w maju 2016 r. rozporządzeniem Rady Ministrów. Ruszyły przetargi i prace dokumentacyjne, a w listopadzie 2018 r. podpisana została umowa z wykonawcą.

W lipcu zeszłego roku wojewoda wydał decyzję ZRID dla odcinka od miejscowości Zielonki do Mistrzejowic, a następnego dnia wykonawcy przekazany został plac budowy i rozpoczęły się roboty.

Prace obejmują ciąg główny drogi ekspresowej i drogi dojazdowe. Powstają fundamenty i filary wiaduktów. Trwa przebudowa sieci kolidujących z inwestycją: energetycznej, gazowej i sanitarnej. W ramach inwestycji powstaną dwa tunele: w Zielonkach o długości 653 m i w Batowicach o długości 496 m, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) oraz 4 km murów oporowych.

Suchy zbiornik retencyjny w Węgrzcach na potoku Sudół Dominikański będzie miał długość ok. 290 m i zmienną szerokość w zależności od ukształtowania terenu. Będzie gromadził opady i wody powodziowe. Nad nim zostanie poprowadzona estakada drogowa.

Wybrane dla Ciebie