Pokolenie Z już teraz wyznacza nowe trendy na rynku pracy
Pokolenie Z już teraz wyznacza nowe trendy na rynku pracy. Dla wielu pracodawców i managerów poszukiwanie talentów wśród młodszej generacji i współpraca z nimi jest sporym wyzwaniem. Nowe badanie wskazuje jednak, że warto liczyć na ich pragmatyzm i chęć rozwoju.
23.07.2024 13:08
W obliczu dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, coraz większe znaczenie dla pracodawców ma zrozumienie i dostosowanie się do preferencji młodszych pokoleń wkraczających w dorosłość zawodową. Pokolenie Z, które obecnie rozpoczyna swoją karierę, wnosi ze sobą nowe oczekiwania i wartości, które mogą zasadniczo różnić się od tych, które kierowały ich poprzednikami. Zrozumienie tych potrzeb i aspiracji staje się kluczowe nie tylko dla efektywnego pozyskiwania talentów, ale również dla budowania trwałych i produktywnych relacji pracowniczych.
Najnowsze badania przeprowadzone przez SHRM i Handshake rzucają światło na priorytety i oczekiwania młodych profesjonalistów z pokolenia Z, wkraczających na rynek pracy.
Czego oczekują młodzi pracownicy?
Młodzi ludzie wychodzący z uczelni wyższych wskazują elastyczność jako kluczowy element oferty pracy. Mimo że wielu z nich jest zainteresowanych początkowym etapem kariery w biurze, to aż 82% uważa, że możliwość pracy zdalnej powinna być standardem, a nie wyjątkiem.
– Praca zdalna wymaga wielu różnorodnych umiejętności, także technicznych, takich jak obsługa narzędzi do wideokonferencji, współdzielenie dokumentów w chmurze i bezpieczeństwo danych. Osoby, które potrafią efektywnie komunikować się z zespołem i organizować pracę zdalną, są coraz bardziej cenione przez pracodawców – podkreśla Dorota Pałysiewicz, HR Director w Brown-Forman Polska, firmie, która stoi za takimi markami jak Jack Daniel’s, Benriach czy Woodford Reserve.
Pokolenie Z przykłada również dużą wagę do świadczeń emerytalnych. 65% respondentów przyznało, że nie zaakceptowałoby pracy, która nie oferuje takich świadczeń. Wskazuje to na rosnącą świadomość młodych ludzi o potrzebie zabezpieczenia na przyszłość, już na samym początku ich kariery zawodowej.
Ważnym aspektem jest też zgodność wartości z potencjalnym pracodawcom. Młodzi pracownicy są świadomi kwestii związanych z ochroną środowiska, etyką pracy oraz wpływem działań firmy na społeczeństwo, oczekując, że pracodawcy będą publicznie wyrażać swoje stanowisko w kwestiach społecznych.
Umiejętności związane ze zrównoważonym rozwojem, takie jak zarządzanie energią, świadome zakupy i redukcja odpadów, są coraz bardziej cenione w wielu branżach. Ponadto, umiejętność komunikacji i budowania relacji z interesariuszami, w tym z pracownikami, klientami, dostawcami i społecznością lokalną, jest kluczowa dla firm dążących do zrównoważonego sukcesu i stabilnego wzrostu w dłuższej perspektywie– dodaje Dorota Pałysiewicz.
Przedstawiciele pokolenia Z doceniają pracę zespołową i cenią sobie możliwość współpracy oraz wymiany pomysłów. Ważne jest także, aby liderzy byli wrażliwi na potrzeby i dobro pracowników. Powinni być gotowi słuchać i rozumieć, jakie są oczekiwania i problemy przedstawicieli pokolenia Z.
Różnorodność pracowników odzwierciedla różnorodność naszego społeczeństwa, klientów, konsumentów i świata, w którym żyjemy. Promujemy integrujące środowisko pracy oparte na wzajemnym szacunku, zaufaniu, otwartej komunikacji i współpracy, w którym możemy się wiele od siebie nauczyć. Pracodawcy zatrudniający wiele pokoleń muszą być otwarci na zagadnienia inkluzywności, tworzenia równych szans na rozwój czy awans, stymulowanie bliskiej współpracy z pracownikami mającymi różne oczekiwania dotyczące elastyczności oraz równowagi między pracą a życiem prywatnym, bo to nie tylko wzbogaca środowisko pracy, ale także wzmacnia konkurencyjność firmy – dodaje ekspert Brown-Forman Polska.