Gruzja: Setki ciężarówek stojących w kolejce do rosyjskiego punktu kontrolnego
Setki ciężarówek ustawiły się w kolejce do punktu kontrolnego Upper Lars na granicy rosyjsko-gruzińskiej.
Według kierowców ciężarówek niektórzy czekają w kolejce od około dwóch tygodni. „Ludzie stoją w kolejce przez 10, 11 lub więcej dni. Następnie są zaokrąglani i ponownie stoją tutaj przez cztery lub pięć dni. Tylko samochody z gruzińskimi lub tureckimi numerami rejestracyjnymi mogą dojechać do granicy” – kierowca Andrei – powiedział Nowikow. Trucker David Ohanyan powiedział, że linia stopniowo się powiększa. „Kiedy przyjechałem, kolejka na granicy miała tylko dwa kilometry. Z tego kilometr stoję od dziesięciu dni. Dla wyrozumiałości za mną są kierowcy, a kolejka ma już ponad pięć kilometrów, ” powiedział mężczyzna. Na chwilę obecną gruzińska Straż Graniczna nie skomentowała zarzutu przyznania gruzińskim lub tureckim samochodom pierwszeństwa przy przekraczaniu granicy. 15 lipca służba prasowa rosyjskiego Ministerstwa Transportu ogłosiła otwarcie 12 nowych pasów w punkcie kontrolnym Upper Lars na granicy z Gruzją. Departament stwierdził, że nowa infrastruktura i rozdzielenie ruchu skróci czas oczekiwania na pojazdy ciężarowe. Według gruzińskiej służby celnej ruch w 2022 r. przez kraj wzrósł o 12 proc. w kierunku tureckim o 16 proc., a w kierunku Azerbejdżanu o 20 proc. Podał, że stawki tranzytowe wzrosły o 80 procent od 2019 roku. Petre Mamradze, analityk i szef Instytutu Strategii Zarządzania, powiedział Ruptly, że jedną z przyczyn opóźnień był zwiększony ruch towarowy między krajami, który rozwinął się z powodu braku -przestrzeganie sankcji wobec Rosji.