Biznes3/4 ekspertów uważa, że e-pojazdy nie upowszechnią się w Polsce przed 2040 r.

3/4 ekspertów uważa, że e‑pojazdy nie upowszechnią się w Polsce przed 2040 r.

75 proc. ekspertów ze świata nauki, biznesu, organizacji pozarządowych, administracji i mediów uważa, że e-pojazdy nie upowszechnią się w Polsce przed 2040 roku – wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

3/4 ekspertów uważa, że e-pojazdy nie upowszechnią się w Polsce przed 2040 r.

Jak wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) w ramach projektu pt. Foresight Polska 2035, połowa ekspertów reprezentujących naukę, biznes, organizacje pozarządowe, administrację i media uważa, że upowszechnienie pojazdów o napędzie alternatywnym w Polsce nastąpi nie wcześniej niż w 2035 r., a 75 proc. ekspertów wskazuje, że nie wcześniej niż w 2040 r.

Oszacowane na podstawie odpowiedzi ekspertów prawdopodobieństwo tego, że w Polsce upowszechnią się pojazdy o napędzie alternatywnym wynosi 51 proc. – podał Instytut.

W badaniu wskazano, że według ekspertów bardzo silnymi barierami rozwoju elektromobilności w Polsce są wysokie koszty wdrożeń innowacyjnych technologii, niska świadomość ekologiczna społeczeństwa, niski poziom nakładów państwa na B+R oraz słabe dostosowywanie przedsiębiorstw do zmiennych warunków otoczenia.

Z badań PIE wynika ponadto, że 37 proc. ekspertów wskazało, że pojazdy o napędzie alternatywnym (np. elektrycznym, wodorowym) będą powszechnie stosowane w transporcie drogowym. “W uzasadnieniu swojego stanowiska badani eksperci podawali, że przejście na pojazdy o napędzie alternatywnym spowoduje korzystne przekształcenia w przemyśle i usługach transportowych, poprawi stan środowiska naturalnego i zwiększy bezpieczeństwo energetyczne kraju” – czytamy.

Z drugiej strony wskazano, że 14 proc. pytanych uważa, że pojazdy o napędzie alternatywnym powszechnie stosowane w transporcie drogowym będą miały niskie lub bardzo niskie znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego Polski.

Ta grupa ekspertów uważała, że obecna, jak i przyszła produkcja pojazdów o napędzie alternatywnym będzie stanowiła domeny polskiej gospodarki. Dlatego nie będzie znaczącego związku realizacji tezy z rozwojem społeczno-gospodarczym Polski – podano.

Jak wskazał Instytut, “sceptycy zwracają też uwagę, że mogą powstać nowe technologie lub nastąpi taka optymalizacja silników spalinowych, że ich obciążenie dla ekosystemu zasadniczo się zmniejszy.

Przeprowadzone przez Polski Instytut Ekonomiczny badanie delfickie (wśród ekspertów)w ramach projektu pt. Foresight Polska 2035 odbyło się na przełomie listopada i grudnia 2019 r.(PAP)

Wybrane dla Ciebie