Biznes1/3 firm ma niesolidnych kontrahentów opóźniających płatności o ponad 60 dni.

1/3 firm ma niesolidnych kontrahentów opóźniających płatności o ponad 60 dni.

Co trzecia firma nadal deklaruje, że ma niesolidnych kontrahentów, opóźniających płatności faktur o ponad 60 dni – wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Największy problem z płatnikami ma handel, gdzie na czas pieniędzy nie dostaje ok. połowa przedsiębiorstw.

<p>Przemyœl, 26.01.2017. Banknoty, 26 bm. (dd/mgut) PAP/Darek Delmanowicz</p>
<p>Przemyœl, 26.01.2017. Banknoty, 26 bm. (dd/mgut) PAP/Darek Delmanowicz</p>

Cyklicznie realizowane badanie wśród 500 mikro, małych i średnich firm pokazuje, że poprawiły się statystyki dotyczące udziału firm mających kontrahentów opóźniających płatności o ponad 60 dni. Na początku II kwartału o takim problemie mówiło niecałe 35 proc. przedsiębiorstw wobec 39 proc. w I kwartale i niemal 46 proc. w ostatnich miesiącach zeszłego roku.

Biorąc pod uwagę skalę spadku nierzetelnych kontrahentów, najbardziej poprawiła się sytuacja przedsiębiorstw z branży usługowej, gdzie na opóźniających płatności o ponad dwa miesiące na początku II kw. skarżyło się o niemal połowę mniej firm niż na początku IV kw. ub.r. Odsetek wskazań spadł z 43 do 24 proc. Dziś to firmy usługowe najrzadziej mają niesolidnych płatników w gronie swoich partnerów biznesowych.

Znacząco ubyło też nierzetelnych płatników branży handlowej, o 17 p.p., ale mimo tego to właśnie handel najczęściej zmaga się z odbiorcami sprawiającymi problemy. Ma ich niemal połowa przedsiębiorstw handlowych (46 proc.).

W przemyśle, gdzie po spadku o 11 p.p. odsetka firm posiadających w minionych sześciu miesiącach kontrahentów opóźniających płatności przez ponad 60 dni, kłopoty z ociągającymi się klientami zgłasza obecnie niespełna co trzeci podmiot (30 proc.).

W budownictwie i transporcie spadki były zauważalne w pierwszym kwartale (odpowiednio o 10 i 4 p.p.), by w drugim powrócić do wartości zbliżonych do zeszłorocznych. Dziś w budownictwie na niesolidnych płatników skarży się 39 proc. firm, a w transporcie – 36 proc.

Uwzględniając wielkość przedsiębiorstw, w grupie mikroprzedsiębiorstw (z maks. 9 pracownikami) kłopoty z niepłacącymi na czas zleceniodawcami sygnalizuje 27 proc. Wśród małych podmiotów zatrudniających od 10 do 49 osób na niesolidnych płatników skarży się 37 proc. podmiotów. Wśród średnich fitm, gdzie pracuje od 50 do 249 osób, z takim problemem boryka się 41 proc.

Prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, komentując dla PAP wyniki badania, wskazał, że negatywne doświadczenie z niesolidnymi klientami jest tym powszechniejsze, im firma ma więcej zleceniodawców. “W grupie podmiotów z ponad 50 kontrahentami, aż 60 proc. ma wśród nich takich, którzy każą czekać na zapłatę za otrzymany towar czy usługi przez ponad dwa miesiące” – podkreślił.

Dodał, że szczególnie groźne jest posiadanie wielu klientów płacących z odroczonym terminem przez niewielkie firmy, ale nawet średnim (zatrudniającym od 50 do 249 osób) jest dziś ciężko, “bo na niesolidnych zleceniodawców skarżą się tu dwie na pięć”.

Autorzy badania zwrócili uwagę, że od początku roku wyraźnie przybyło tych przedsiębiorców, którzy zmienili swoje postępowanie w celu odzyskania należności. “Reagują oni mniej emocjonalnie na trudności, z którymi cały czas muszą się mierzyć. Wprawdzie nadal nie robią zbyt dalekosiężnych planów, to jednak rzadziej niż wcześniej popadają w bezradność. Częściej działają i szukają sposobu na poprawienie swojej sytuacji” – zauważył Grzelczak.

W drugim kwartale najczęściej deklarują, że ze swoimi niesolidnymi kontrahentami starają się przede wszystkim porozmawiać. Tak wskazało 18,5 proc. badanych. Przedsiębiorcy częściej rozwiązują problem przedawnień, korzystając z usług firm windykacyjnych lub radcy prawnego. Co 10 przedsiębiorstwo wybiera też możliwość wpisu niesolidnych kontrahentów do rejestru Biura Informacji Gospodarczej. Ponad jedna trzecia z nich robi tak jedynie w przypadku dużych kwot zaległości i ich długiego przeterminowania (36,7 proc.).

Według ostatnich danych BIG InfoMonitor oraz BIK przeterminowane zobowiązania wobec dostawców i banków, opóźnione o min. 30 dni, na kwotę co najmniej 500 zł wobec jednego wierzyciela, miały na koniec lutego prawie 324 tys. firm. Od początku kwietnia zeszłego roku do końca lutego br. nowych niesolidnych płatników przybyło 9,5 tys. (3 proc.)

Grzelczak wyjaśnił, że kłopoty z regulowaniem własnych zobowiązań to często efekt braku wpływu na konto należności, na które czeka firma. “W ten sposób pojawia się efekt domina, a przedsiębiorstwa wpadają w zatory płatnicze” – wskazał.

Kwota zaległości przedsiębiorstw wobec dostawców i banków wyniosła na koniec lutego 33,87 mld zł, przez 11 miesięcy pandemii podwyższyła się o 715 mln zł (2,2 proc.). Wiele branż, szczególnie doświadczonych pandemią, odnotowało jednak w tym czasie kilkudziesięcioprocentowy wzrost zaległości. Co dla ich dostawców oznacza spory wzrost ryzyka współpracy i rozliczeń – podsumował.

Badanie przeprowadził Instytut Keralla Research na próbie 500 mikro, małych i średnich firm w okresie marzec-kwiecień 2021 r.techniką wywiadów telefonicznych.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. (

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez iPolska24, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody iPolska24, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych iPolska24 może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes iPolska24, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności iPolska24.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności iPolska24.