W Tesli wykryto wady wycofują tysiące aut.
Tesla, wiodący producent pojazdów elektrycznych, ogłosił w czwartek, że dobrowolnie wycofa około 363 000 samochodów wyposażonych w oprogramowanie Full Self-Driving (FSD).
Firma ma na celu naprawienie problemów, takich jak reakcja systemu na ograniczenia prędkości, nieprawidłowa jazda na skrzyżowaniach i niezatrzymywanie się przed znakami stopu. Wykryte usterki mogą być przyczyną wypadków, skłaniając firmę do podjęcia takich działań.
Decyzja o wycofaniu niektórych pojazdów Model S i Model X z lat 2016-2023, a także pojazdów Model 3 z lat 2013-2017 i pojazdów Model Y z lat 2020-2023 została podjęta ze względu na obawy amerykańskich organów regulacyjnych.
Grupa non-profit „The Down Project”, której opinie cytowała amerykańska sieć CBS, oceniła, że technologia autopilota Tesli została zbudowana na „żałośnie nieadekwatnej inżynierii” i stanowi zagrożenie dla pieszych i kierowców. Może również spowodować niekontrolowane reagowanie pojazdu na zbliżające się pojazdy i poruszanie się po niewłaściwej stronie jezdni.
Tesla testuje system FSD na drogach publicznych z udziałem 400 000 właścicieli pojazdów. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) stwierdziła, że oprogramowanie FSD beta, które pozwala pojazdowi przekraczać ograniczenia prędkości lub przekraczać skrzyżowania w sposób nielegalny lub nieprzewidywalny, zwiększa ryzyko kolizji. NHTSA bada 35 wypadków od 2016 roku, z których 19 było śmiertelnych.
W czwartek NHTSA ogłosiła, że Tesla usunie usterki w nadchodzących tygodniach i zaktualizuje oprogramowanie online.
Tesla jest liderem technologii samojezdnych samochodów, ale spotkała się również z krytyką i kontrolą bezpieczeństwa i niezawodności swojego systemu Autopilota. Oprogramowanie FSD zostało po raz pierwszy udostępnione jako wersja beta niektórym właścicielom pojazdów w październiku 2020 r., a firma planuje udostępnić je większej liczbie właścicieli w tym roku.
Wycofanie następuje w czasie, gdy Tesla ma również do czynienia z wyzwaniami produkcyjnymi i zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Firma boryka się z niedoborem chipów komputerowych, co spowodowało czasowe zamknięcie niektórych fabryk.
Tesla ma wielu fanów i zwolenników, ale spotkała się również z krytyką i wyzwaniami prawnymi ze strony organów regulacyjnych, konkurentów i interesariuszy. Ponieważ firma nadal przesuwa granice technologii autonomicznej jazdy, musi również zająć się kwestiami bezpieczeństwa i niezawodności. Dobrowolne wycofanie jest krokiem we właściwym kierunku, ale dopiero okaże się, jak wpłynie na reputację firmy i wyniki rynkowe.