PolskaPowstaje pierwsza polska kapsuła hyperloop. Pozwoli pokonywać długie dystanse w kilkanaście minut

Powstaje pierwsza polska kapsuła hyperloop. Pozwoli pokonywać długie dystanse w kilkanaście minut

Hyperloop to sposób na podróżowanie w super nowoczesnym stylu. Pasażerowie mają wsiadać do specjalnych kapsuł, które następnie zostaną umieszczane w tubach. W Polsce powstał już prototyp kapsuły o niepełnych wymiarach. Francuski zespół z kolei przygotowuje wersję pełnowymiarową, która rozpędzi się do 1223 km/h w ciągu godziny. Projekt ma być uruchmiony już w przyszłym roku.

Powstaje pierwsza polska kapsuła hyperloop. Pozwoli pokonywać długie dystanse w kilkanaście minut

Jak tłumaczy portal Newseria Innowacje, hyperloop to nowoczesny projekt zbiorowego transportu, który pozwoli na pokonywanie znacznych odległości w krótkim czasie. Francuzi konstruują model kapsuły o długości 30 m i wadze 20 ton. Według obecnych założeń, francuski projekt trafi do użytku już w przyszłym roku. Kapsuła zostanie umieszczona w specjalnie stworzonym do tego tunelu. Dzięki obniżeniu ciśnienia, kapsuła będzie mogła znacznie rozwijać prędkość w krótkim czasie.

Do tej pory rekord dla najszybszego pociągu na świecie należy do pociągu Maglev MLX01, który osiąga prędkość 603km/h. Francuzi chcą pobić ten rekord dwukrotnie – ich kapuła ma osiągać prędkośc 1200km/h.

A jak wygląda zainteresowanie tą ideą w Polsce?

Budową pierwszej w naszym kraju kapsuły zajmuje się zespół Hyper Poland University Team. Obecnie grupa posiada skonstruowany przez siebie model w niepełnych rozmiarach.

Musimy mieć na początku koła do jazdy przy małych prędkościach, natomiast później są plany, aby zacząć lewitować magnetycznie lub unosić się na poduszce powietrznej, w związku z czym redukujemy opory tarcia, możemy w ten sposób osiągać dużo większe prędkości, a dodatkowo ponieważ poruszamy się w rurze redukujemy do minimum opory powietrza, to pozwala na osiągnięcie bardzo wysokich prędkości, szacuje się, że hyperloop powinien móc jechać z prędkością 1000 km/h lub nawet więcej – tłumaczy Grzegorz Światek, jeden z członków zespołu Hyper Poland University Team.

Konstrukcja najszybszego pociągu na świecie opiera się na poduszce magnetycznej, co według konstruktorów porównywalne jest do lewitowania.

Lewitacja magnetyczna zależy od masy oraz ilości magnesów które zastosujemy. Przy większej masie potrzeba więcej magnesów, a dodatkowo jeśli zastosujemy przy tej samej masie jeszcze większą ilość lub mocniejsze magnesy, możemy zacząć lewitować już przy mniejszej prędkości. W naszej kapsule przy magnesach, których użyliśmy, zaczynamy lewitować przy prędkości około 70 km/h i lewitujemy cały czas aż do tych obliczonych 430 km/h, ponieważ do takiej prędkości liczyliśmy tę kapsułę – tłumaczy Grzegorz Świątek.

Hyperloop ma wykorzystywać zalety pociągów i samolotów i połączyć lukę, jaka jest między tymi dwoma środkami transportu. Dzięki temu hyperloop może stanowić konkurencję dla połączeń lotniczych, wykorzystując jednocześnie możliwość rozpoczynania kursów z centrum miasta. Konieczna będzie budowa stałej infrastruktury, podobnie jak w przypadku infrstruktury kolejowej.

Konstrukcja ma jakieś elementy samochodu, ma koła, jest to poniekąd pociąg, porusza się po jednej szynie, na niej także hamuje za pomocą systemu hamującego. Jest to też trochę samolot, bo lewituje, jest to tzw. lewitacja magnetyczna, ma po trochu wszystkiego. Jako transport, idea hyperloopa ma wskoczyć w lukę pomiędzy pociągami a samolotami – opisuje Mikołaj Siwek z Hyper Poland University Team.

Hyper Poland University Team przygotował także wstępny projekt siatki połączeń. Zgodnie z założeniami, pasażerowie kapsuł dojechaliby w 17 minut z Wrocławia do Łodzi, z Krakowa do Warszawy w 20 minut, a z Warszawy do Gdańska w 23 minuty. Podróżni jadący z Poznania byliby w Berlinie po 18 minutach, a po kolejnej godzinie – w Paryżu. 

Choć obecnie prace skupione są wokół konstrukcji samej kapsuły, wiadomo już, że koszt kilometra tunelu dla hyperloop byłby porównywalny z kosztem budowy jednego kilometra autostrady w terenie o średnim poziomie trudności.

Poszycie kapsuły jest wykon0ane z kompozytu szklano-epoksydowego, w strukturze przekładkowej z pianką. Podzieliliśmy bryłę na dwa prostsze elementy. Przód, który ma bardziej skomplikowaną geometrię, wyfrezowaliśmy i oblaminowaliśmy szklano-epoksydowym laminatem, a tył z kolei uprościliśmy do geometrii, która jest rozwijalna, zrobiliśmy płaską płytę, którą potem wygięliśmy na kształt kapsuły tak, aby potem złączyć te dwa elementy i otrzymać pełną kapsułę – wyjaśnia Joanna Patejuk, jedna z uczestniczek projektu.

Zapewne wiele osób zadaje sobie pytania o komfort przejazdu i kwestie dotyczące zdrowia pasażerów. Komfort ma być podobny do współczesnych środków transportu. Natmiast kwestie związane ze zdrowiem uzależnione są od przeciążeń, które są porównywane do tych spotykanych podczas lotu samolotem.

Przeciążenia jakim będzie poddany pasażer będą takie same, jakie mamy w samolotach czy w szybkiej kolei, japońskiej czy chińskiej, nie ma tu żadnego strachu jeśli chodzi o zdrowie, ponieważ będzie to 1 lub 1,5 G czyli najbardziej typowe przeciążenie samolotowe, które nie robi nam żadnej krzywdy ani nie wywołuje specjalnego dyskomfortu – podsumowuje Grzegorz Świątek.

Źródło: Newseria Innowacje

innowacjeprzyszłośćtechnologia

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez iPolska24, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody iPolska24, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych iPolska24 może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes iPolska24, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności iPolska24.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności iPolska24.