ŚwiatLotniska z Seulu i Tokio złożyły oferty na doradcę strategicznego CPK

Lotniska z Seulu i Tokio złożyły oferty na doradcę strategicznego CPK

Dwa porty lotnicze – Incheon w Seulu i Narita w Tokio – złożyły oferty w postępowaniu na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformowała PAP spółka. Wybór doradcy ma nastąpić przed końcem tego roku, a umowa ma być podpisana na trzy lata.

Lotniska z Seulu i Tokio złożyły oferty na doradcę strategicznego CPK

Wtorek był ostatnim dniem składania ofert na doradcę strategicznego CPK. Jak poinformowała PAP spółka, z ośmiu portów lotniczych ze świata do ostatecznego etapu postępowania zostały zakwalifikowane dwa lotniska: Incheon w Seulu i Narita w Tokio.

“To bardzo dobra wiadomość dla projektu CPK. Otrzymaliśmy dwie oferty od doświadczonych partnerów o międzynarodowej renomie. To daje pewność sukcesu w wyborze doradcy strategicznego i dalsze szybkie postępy projektu CPK” – powiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Marcin Horała.

Spółka CPK planuje wybrać doradcę przed końcem tego roku. Umowa ma zostać podpisana na trzy lata, co oznacza – jak tłumaczy spółka – że okres ten obejmuje etapy planowania i projektowania inwestycji lotniskowej.

Jak przypomniała spółka, dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego został ogłoszony w połowie marca br. CPK chce pozyskać doradcę strategicznego, który jest zarządcą globalnego hubu lotniczego (o przepustowości ponad 40 mln pasażerów rocznie), z doświadczeniem w projektach międzynarodowych związanych z projektowaniem, budową i zarządzaniem dużym lotniskiem przesiadkowym, również w zarządzaniu cargo.

Spółka tłumaczy, że doradca strategiczny ma zapewnić wiedzę operacyjną i komercyjną z zakresu efektywnego zarządzania dużym lotniskiem przesiadkowym, która jest niezbędna na etapie opracowywania master planu i zaprojektowania. Ponadto, w przyszłości doradca może zostać długoterminowym partnerem strategicznym. Porty Incheon i Narita mają – zdaniem CPK – “bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata”.

“Zaangażowanie w formule partnera strategicznego oznaczałoby współpracę nie tylko na poziomie transferu wiedzy, ale też inwestycyjnym i gospodarczym. To właśnie dlatego rozmowy z potencjalnymi partnerami prowadzone są równolegle na dwóch poziomach: biznesowym i międzyrządowym” – mówi Horała.

Jak wskazuje, Japonia i Korea Południowa mają “bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata oraz mają sporo do zaoferowania w sektorach lotniczym, kolejowym i w zakresie tzw. smart cities”. Dlatego – jak wskazano – współpraca i potencjalne partnerstwo wykraczają daleko poza część lotniskową projektu. “Program CPK będzie narzędziem do zbliżenia Polski ze światowymi gospodarkami” – powiedział pełnomocnik.

Główne międzynarodowe lotnisko w Korei Południowej zostało otwarte w 2001 r. Lotnisko jest położone na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od Seulu. Natomiast uruchomiony w 1978 r. Narita International Airport znajduje się 65 km od centrum Tokio.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. (PAP)

Wybrane dla Ciebie