PolskaCo drugi Polak chce, aby wprowadzono zakaz handlu w dwie niedziele miesiąca. Co na to ekonomiści?

Co drugi Polak chce, aby wprowadzono zakaz handlu w dwie niedziele miesiąca. Co na to ekonomiści?

Połowa Polaków jest za tym, aby wprowadzono w Polsce zakaz handlu w co drugą niedzielę. Ostatnia propozycja rządu w tej sprawie zakłada, że ograniczenia miałyby dotyczyć co drugiej niedzieli i tylko sklepów wielkopowierzchniowych. Dyskusja na ten temat trwa zarówno pomiędzy politykami, jak i w społeczeństwie. A co o tym pomyśle sądzą ekonomiści?

Co drugi Polak chce, aby wprowadzono zakaz handlu w dwie niedziele miesiąca. Co na to ekonomiści?

Pomysł z wprowadzeniem zakzu handlu bardzo podzielił Polaków. Jedni stanowczo sprzeciwiają się takim planom, inni, tak jak na przykład związek Solidarność, chcą, by zakaz objął wszystkie niedziele. A jeszcze inni są za kompromisowym rozwiązaniem, by restrykcje dotyczyły co drugiej niedzieli.

Jak informuje portal Newseria Biznes, z badania, które przeprowadziło CBOS, wynika, iż 61% Polaków popiera wariant kompromisowy i zgadza się na dwie niedziele wolne od handlu. Eksperci i ekonomiści są zdania, że zmiany dotyczące handlu w niedzielę będą mieć negatywny wpływ na gospodarkę w Polsce.

Ostatni projekt można określić jako element doganiania standardów zachodnich, gdzie od lat istnieje zakaz handlu w niedzielę. Propozycja jest elastyczna, ponieważ proponuje zakaz handlu jedynie w dwie niedziele w miesiącu i ogranicza go do sklepów wielkopowierzchniowych, a także dopuszcza jego uchylenie w określonych okresach roku. Jest prospołeczna, ponieważ odnosi się do tego, jak żyją i funkcjonują rodziny, których członkowie pracują w handlu. Podnosi problematykę kobiecą, ponieważ to kobiety stanowią nadreprezentację pracowników w handlu – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dr Joanna Szalacha-Jarmużek, socjolog i wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.

W przyszłym tygodniu Komisja Polityki Społecznej zajmie się sprawą zakazu handlu w niedziele. Zarówno rząd, jak i posłowie PiS złożyli propozycję w projekcie ustawy, by sklepy wielkopowierchniowe mogły prowadzić działalność w co drugą niedzielę. NSZZ “Solidarność” bez zmian domaga się, by zakaz ten dotyczył każdej niedzieli.

Sieci handlowe w takich przypadkach lubią straszyć, że będą ograniczać zatrudnienie albo wycofają się z Polski. Trzeba jednak zauważyć, że polski rynek jest na tyle duży i atrakcyjny dla handlu, że to się raczej nie stanie. Jeżeli faktycznie miałoby do tego dojść, nie wydarzy się nic groźnego dla społeczeństwa, ponieważ mamy już polskie przedsiębiorstwa handlowe, które mogłyby wejść i wypełnić tę lukę. Argument o wycofaniu się z polskiego rynku jest neokolonialny, zastrasza się nim słabsze państwa – mówi socjolog.

O negatywnym wpływie na polską gospodarkę mówi między innymi Business Centre Club. Prognozy, które zostały przygotowane przez firmę doradczą PwC i Polską Radę Centrów Handlowych przewidują, że handel może zmniejszyć się o około 5% (9,6 mld złotych), jeśli nowa regulacja zostanie przyjęta. Ograniczenia handlu w niedzielę mogą też spowodować, że 36 tysięcy osób straci pracę, a do budżetu państwa wpływać będzie o 1,8 mld złotych rocznie mniej.

Autorzy projektu ustawy wierzą, że nowe regulacje pozwolą ograniczyć przewagę konkurencyjną sklepów wielkopowierzchniowych i wielkich sieci handlowych, a jednocześnie umożliwi rozwój na rynku dla małych przedsiębiorców i lokalnych, osiedlowych sklepów.

Projektodawcy liczą przede wszystkim na wzrost dochodów w małych i średnich sklepach, do których miałby się przenieść strumień konsumentów w te niedziele, w które nie będą mogli kupować w sklepach wielkopowierzchniowych. W tym sensie projekt ustawy wpisuje się w nurt patriotyzmu ekonomicznego, czyli kierowania środków pieniężnych w stronę małych przedsiębiorstw, ważnych dla społeczności lokalnych – wyjaśnia dr Joanna Szalacha-Jarmużek.

Rozmówczyni ocenia, że ograniczenia w handlu nie powinny wpłynąć na jego spadek, ponieważ z biegiem czasu konsumenci przyzwyczają się do zmian, zmienią więc swoje nawyki i będą kupować w ciągu tygodnia.

 Sporo mówi się o tym, że stracą sklepy wielkopowierzchniowe, ale także powiązane z nimi sektory gospodarki, czyli na przykład centra logistyczne, przeładunkowe. Doświadczenia niektórych krajów zachodnich, gdzie wprowadzono zakaz handlu w niedziele, pokazywały, że handel de facto przesuwał się na takie dni jak piątek, sobota i poniedziałek, a właściciele firm nie tracili wcale tak dużo – tłumaczy dr Joanna Szalacha-Jarmużek.

Brak możliwości zrobienia zakupów w niedzielę w sklepach stacjonarnych, to szansa na rozwój dla sklepów internetowych.

Firma doradcza PwC przeanalizowała zakaz handlu w niedzielę w trzydziestu europejskich krajach. Dane, jakie otrzymało przedsiębiorstwo wskazują na to, że Europa odchodzi od ograniczania niedzielnego handlu. Trzynaście krajów nie wprowadziło żadnych restrykcji w tej kwestii, natomiast piętnaście państw rozluźniło regulacje w tym zakresie w ciągu ostatnich dziesięciu lat.

Przeciwnicy wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę mówią, że z racji dużego zapracowania weekendy są tym momentem, kiedy mogą spokojnie dokonać większych zakupów. Patrzę na ten zakaz jak na ciekawy eksperyment, który będzie wymagał od nas przedefiniowania sposobu spędzania wolnego czasu. W wielu mniejszych miejscowościach brakuje atrakcyjnej oferty spędzania wolnego czasu i wypełniają go właśnie galeria handlowe – uważa dr Szalacha-Jarmużek.

Z kolei wynika badania, które przeprowadziło Kantar TNS, informują, że zakaz handlu we wszystkie niedziele popiera 36% Polaków. Rozwiązanie kompromisowe, które proponuje zakaz w co drugą niedzielę zostało odrzucone przez 50% ankietowanych, a poparte przez 48%. W badaniu CBOS 61% deklarowało poparcie tego rozwiązania i tym samym 46% z tych osób przyznało, że robi zakupy w niedzielę.

Przez ostatnich 20 lat Polacy nabrali nowych nawyków konsumenckich związanych ze spędzaniem wolnego czasu w centrach handlowych, co niekoniecznie oznacza robienie zakupów. Wiele osób po prostu spędza tam czas. Wprowadzenie zakazu oznacza konieczność zmodyfikowania nawyków konsumenckich. Ludzie nie lubią zmian i stąd może brać się opór – zauważa dr Joanna Szalacha-Jarmużek.– Polacy należą do jednych z najciężej pracujących narodów w Europie. Statystyczny Polak pracuje o dwie godziny więcej niż przeciętny Europejczyk. Można zadać sobie pytanie, czy faktycznie nie zasługujemy na trochę odpoczynku, czy osoby pracujące w handlu nie zasługują na wolny czas? 

Źródło: Newseria Biznes

ekonomiagospodarkahandel

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez iPolska24, Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz Zaufanych Partnerów WP (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody iPolska24, Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych iPolska24 może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz Zaufanych Partnerów WP są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz Zaufani Partnerzy WP również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes iPolska24, Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce WP, z których WP może przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów IAB i Zaufanych Partnerów WP z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności iPolska24.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności iPolska24.