Warszawa wprowadza Strefę Czystego Transportu. Zamknie centrum dla starych diesli
Już w 2024 roku w Warszawie ma zacząć obowiązywać strefa czystego transportu. Jak zapewnia prezydent stolicy Rafał Trzaskowski, plan jej wprowadzania jest rozpisany na wiele lat, tak aby każdy mógł się do nowych przepisów dostosować.
– Zgodni są wszyscy, również rząd PiS-u, który w swoich zaleceniach wpisuje strefy czystego powietrza. Wszyscy eksperci doradzają rządowi dokładnie takie kroki. To jest również zalecenie Krajowego Planu Odbudowy, który PiS podpisał i się zobowiązał – powiedział podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski pytany o planowane wprowadzenie strefy czystego transportu w stolicy.
Zaznaczył, że takie strefy to inicjatywy wielu miast europejskich, w sumie 360.
– Mamy plan na wiele lat, tak, żeby każdy mógł się do tego dostosować. Nikogo nie chcemy zaskakiwać. Przeprowadzamy konsultacje, aby mieszkańcy wyrazili opinie na temat strefy, harmonogramu jej wprowadzania – powiedział Trzaskowski. – To też sygnał dla mieszkańców, że kupowanie w tej chwili samochodów dieslowskich czy benzynowych doprowadzi do tego, że nie będzie można wjeżdżać do ścisłego centrum miasta – podkreślił.
Strefa czystego transportu jest wydzielonym obszarem, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (określane fachowo jako normy Euro). Normy te są bezpośrednio powiązane z datą produkcji pojazdu. Strefa obejmie większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty, a po drugiej stronie Wisły Saską Kępę, część Pragi Północ i Południa.