PolskaUOKiK wszczął postępowanie ws. odpowiedzialności domów maklerskich za skutki awarii systemów transakcyjnych

UOKiK wszczął postępowanie ws. odpowiedzialności domów maklerskich za skutki awarii systemów transakcyjnych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie ws. odpowiedzialności domów maklerskich za skutki awarii systemów transakcyjnych – poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK wszczął postępowanie ws. odpowiedzialności domów maklerskich za skutki awarii systemów transakcyjnych

Urząd chce wyjaśnić, czy domy maklerskie w sposób nieuzasadniony nie wyłączają swojej odpowiedzialności za skutki takich awarii, a także, w jaki sposób rozpatrują reklamacje klientów poszkodowanych w takich sytuacjach.

“Wszcząłem postępowanie wyjaśniające, którym objęliśmy 10 instytucji finansowych. Zweryfikujemy ich umowy i regulaminy pod kątem występowania w nich ewentualnych klauzul niedozwolonych. Domy maklerskie nie powinny wyłączać swojej odpowiedzialności wobec klienta z powodu awarii, które mogą wynikać z ich zaniedbań lub z winy podmiotów, z którymi współpracują” – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

“Chcę także sprawdzić, w jaki sposób domy maklerskie rozpatrują reklamacje konsumentów dotyczące ewentualnych szkód wynikających z awarii systemów teleinformatycznych” – zapowiedział Chróstny.

Urząd poinformował, że postępowanie wyjaśniające dotyczy 10 spośród największych domów maklerskich i banków świadczących takie usługi, to: Alior Bank, Bank Polska Kasa Opieki, Dom Maklerski Banku BPS, Dom Maklerski Banku Handlowego, Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska oraz X-Trade Brokers Dom Maklerski.

Celem postępowania, jak wyjaśniono, jest analiza warunków umów świadczenia usług maklerskich pod kątem ewentualnego wyłączania odpowiedzialności brokera za skutki awarii systemów informatycznych i telekomunikacyjnych oraz braku możliwości korzystania w tym czasie z usług maklerskich. Postępowanie ma również obejmować analizę polityki rozpatrywania reklamacji i roszczeń klientów dotyczących skutków braku dostępu do usług maklerskich online, a także ustalenie, jak często dochodzi do awarii i jakie działania podejmują biura maklerskie w celu usprawniania systemów informatycznych.

Podkreślono, że postępowanie wyjaśniające jest prowadzone w sprawie, a nie przeciw przedsiębiorcom nim objętym. Możliwe jest również rozszerzenie go na inne podmioty. Po zgromadzeniu materiałów i ich analizie Prezes UOKiK podejmie decyzję względem działań mających wyeliminować ewentualne stwierdzone nieprawidłowości – wyjaśniono.

Chróstny przypomniał, że “jeśli konsument doznał szkody związanej z awarią systemu zleceń w domu maklerskim, powinien w pierwszej kolejności skontaktować się z tą instytucją finansową i złożyć reklamację”. Jak dodał, “jeśli przyczyna awarii leży po stronie domu maklerskiego i mógł jej zapobiec, to nie może on w takiej sytuacji uchylać się od odpowiedzialności i zasłaniać np. siłą wyższą” – ocenił.

Jak podał UOKiK, przy składaniu reklamacji i dochodzeniu roszczeń konsument powinien pamiętać o konieczności udowodnienia poniesionej szkody oraz tego, że rzeczywiście chciał złożyć zlecenie kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych w czasie awarii. Dowodem może być np. telefon lub wysłanie e-maila do domu maklerskiego w czasie trwania awarii.

Wybrane dla Ciebie