UOKiK wszczął postępowanie ws. odpowiedzialności domów maklerskich za skutki awarii systemów transakcyjnych
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie ws. odpowiedzialności domów maklerskich za skutki awarii systemów transakcyjnych – poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Urząd chce wyjaśnić, czy domy maklerskie w sposób nieuzasadniony nie wyłączają swojej odpowiedzialności za skutki takich awarii, a także, w jaki sposób rozpatrują reklamacje klientów poszkodowanych w takich sytuacjach.
“Wszcząłem postępowanie wyjaśniające, którym objęliśmy 10 instytucji finansowych. Zweryfikujemy ich umowy i regulaminy pod kątem występowania w nich ewentualnych klauzul niedozwolonych. Domy maklerskie nie powinny wyłączać swojej odpowiedzialności wobec klienta z powodu awarii, które mogą wynikać z ich zaniedbań lub z winy podmiotów, z którymi współpracują” – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
“Chcę także sprawdzić, w jaki sposób domy maklerskie rozpatrują reklamacje konsumentów dotyczące ewentualnych szkód wynikających z awarii systemów teleinformatycznych” – zapowiedział Chróstny.
Urząd poinformował, że postępowanie wyjaśniające dotyczy 10 spośród największych domów maklerskich i banków świadczących takie usługi, to: Alior Bank, Bank Polska Kasa Opieki, Dom Maklerski Banku BPS, Dom Maklerski Banku Handlowego, Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska oraz X-Trade Brokers Dom Maklerski.
Celem postępowania, jak wyjaśniono, jest analiza warunków umów świadczenia usług maklerskich pod kątem ewentualnego wyłączania odpowiedzialności brokera za skutki awarii systemów informatycznych i telekomunikacyjnych oraz braku możliwości korzystania w tym czasie z usług maklerskich. Postępowanie ma również obejmować analizę polityki rozpatrywania reklamacji i roszczeń klientów dotyczących skutków braku dostępu do usług maklerskich online, a także ustalenie, jak często dochodzi do awarii i jakie działania podejmują biura maklerskie w celu usprawniania systemów informatycznych.
Podkreślono, że postępowanie wyjaśniające jest prowadzone w sprawie, a nie przeciw przedsiębiorcom nim objętym. Możliwe jest również rozszerzenie go na inne podmioty. Po zgromadzeniu materiałów i ich analizie Prezes UOKiK podejmie decyzję względem działań mających wyeliminować ewentualne stwierdzone nieprawidłowości – wyjaśniono.
Chróstny przypomniał, że “jeśli konsument doznał szkody związanej z awarią systemu zleceń w domu maklerskim, powinien w pierwszej kolejności skontaktować się z tą instytucją finansową i złożyć reklamację”. Jak dodał, “jeśli przyczyna awarii leży po stronie domu maklerskiego i mógł jej zapobiec, to nie może on w takiej sytuacji uchylać się od odpowiedzialności i zasłaniać np. siłą wyższą” – ocenił.
Jak podał UOKiK, przy składaniu reklamacji i dochodzeniu roszczeń konsument powinien pamiętać o konieczności udowodnienia poniesionej szkody oraz tego, że rzeczywiście chciał złożyć zlecenie kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych w czasie awarii. Dowodem może być np. telefon lub wysłanie e-maila do domu maklerskiego w czasie trwania awarii.