BiznesPtasia grypa uderza w rynek jaj: Braki na półkach i brak wielkanocnych promocji

Ptasia grypa uderza w rynek jaj: Braki na półkach i brak wielkanocnych promocji

Polski rynek jaj stoi przed poważnym kryzysem. Z powodu ptasiej grypy, która wymusiła likwidację około 6 milionów kur niosek, konsumenci mogą zapomnieć o tegorocznych wielkanocnych promocjach. Branża walczy z konsekwencjami epidemii, próbując jednocześnie zapobiec drastycznemu wzrostowi cen.

jajka
jajka
Źródło zdjęć: © PIXABAY | redakcja ipolska24.pl

Dramatyczny spadek podaży jaj

Jak informuje Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz (KIPDiP), podaż jaj w Polsce może być tej wiosny nawet o 20% niższa w porównaniu do ubiegłorocznego okresu wielkanocnego. To efekt likwidacji stad kur niosek w wyniku działań mających na celu zwalczanie ptasiej grypy.

  • "W wyniku epidemii grypy ptaków w ostatnich miesiącach ubiegłego roku z produkcji zniknęło około 1,7 miliona kur, a w 2025 roku zlikwidowano 5 dużych stad, co daje w sumie ponad 4,3 miliona kur niosek" – informuje Katarzyna Gawrońska, dyrektor KIPDiP.

Grypa ptaków szczególnie mocno dotknęła dwa największe polskie zagłębia produkcji jaj – środkową i zachodnią Wielkopolskę oraz północne Mazowsze. Nawet te gospodarstwa, które zdołały opanować epidemię, nie mogły wznowić produkcji ze względu na wirus pojawiający się w sąsiednich fermach.

Ceny jaj w górę – promocji wielkanocnych nie będzie

Ceny jaj w Polsce rosną nieprzerwanie od sierpnia 2024 roku. W ostatnim tygodniu grudnia 2024 roku średnie ceny sprzedaży w zakładach pakowania wynosiły:

  • Jaja z chowu klatkowego – 71,63 zł/100 szt.
  • Jaja z chowu ściółkowego – 84,47 zł/100 szt.
  • Jaja z wolnego wybiegu – 86,46 zł/100 szt.

Jak informuje Katarzyna Gawrońska, w styczniu i lutym 2025 roku ceny wzrosły nawet o kilkadziesiąt procent, co oznacza, że tradycyjne wielkanocne promocje na jaja nie będą możliwe.

  • "Branża jajeczna robi wszystko, by nie dopuścić do nadmiernego wzrostu cen, jednak sytuacja jest bardzo trudna, a konsumenci muszą przygotować się na wyższe ceny jaj" – ostrzega dyrektor KIPDiP.

Globalny problem – ptasia grypa atakuje na całym świecie

Polska nie jest jedynym krajem dotkniętym ptasią grypą. Epidemia rozprzestrzenia się w całej Europie oraz w Stanach Zjednoczonych, gdzie liczba kur zmniejszyła się procentowo w podobnym stopniu, jak w Polsce. W USA od 2022 roku padło ponad 140 milionów ptaków hodowlanych, co doprowadziło do niedoborów jaj w amerykańskich sklepachwprowadzenia limitów na ich sprzedaż.

  • "W Stanach Zjednoczonych na obywatela przypada około 1,25 kury, podczas gdy w Polsce jest to niemal 1,5 kury. Niestety, sytuacja może się pogorszyć, ponieważ ptasia grypa nadal jest obecna w naszym kraju" – tłumaczy Gawrońska.

Amerykański import jaj z Turcji rośnie sześciokrotnie

W obliczu kryzysu na rodzimym rynku, Stany Zjednoczone zaczęły zwiększać import jaj z Turcji. W 2024 roku USA zaimportowały 71 milionów jaj z Turcji, a w tym roku ta liczba może wzrosnąć niemal sześciokrotnie.

Turcja, będąca piątym co do wielkości eksporterem jaj na świecie, staje się kluczowym dostawcą dla amerykańskiego rynku, co również wpływa na wzrost cen jaj w Europie.

Co dalej z rynkiem jaj w Polsce?

Obecna sytuacja stawia polskich producentów jaj przed ogromnymi wyzwaniami. Brak jaj na półkach sklepowych oraz rosnące ceny mogą wpłynąć na zwyczaje zakupowe konsumentów, szczególnie w okresie wielkanocnym.

Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz oraz producenci jaj starają się zminimalizować skutki kryzysu, jednak odbudowa pogłowia kur niosek może potrwać nawet kilkanaście miesięcy.

  • "Sytuacja wymaga skoordynowanych działańwsparcia ze strony państwa, aby stabilizować rynek oraz zapobiec dalszym wzrostom cen" – podsumowuje Katarzyna Gawrońska.

Trudne święta wielkanocne przed Polakami

Zbliżająca się Wielkanoc 2025 będzie trudnym okresem dla polskich konsumentów, którzy muszą liczyć się z brakiem promocji na jaja oraz znacznymi podwyżkami cen.

Jak podkreślają eksperci, brak stabilizacji na rynku jaj może wpłynąć nie tylko na konsumentów, ale także na całą branżę spożywczą, w której jaja są niezastąpionym surowcem produkcyjnym.

Czy polski rynek jaj zdoła się odbudować po epidemii ptasiej grypy? Na odpowiedź trzeba będzie jeszcze poczekać, ale branża już teraz przygotowuje się na dalsze wyzwania.

Wybrane dla Ciebie