Praca zdalna okazjonalna bez ryczałtu i ekwiwalentu
Do pracy zdalnej wykonywanej okazjonalnie nie stosuje się szeregu przepisów dotyczących zasad wykonywania pracy zdalnej – wyjaśniła Państwowa Inspekcja Pracy. Chodzi m.in. o obowiązek wypłacania pracownikom ryczałtu lub ekwiwalentu.
Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśniła, że w przypadku, gdy pracodawca wyrazi zgodę na wykonywanie przez pracownika pracy zdalnej okazjonalnej nie musi stosować części przepisów regulujących prace zdalną. Dotyczy to m.in. zwrotu kosztów ponoszonych przez pracownika.
Jak wyjaśnia PIP „do pracy zdalnej wykonywanej okazjonalnie nie stosuje się szeregu przepisów dotyczących zasad wykonywania pracy zdalnej (wyłączone są art. 67 19 – 67 24 oraz art. 6731§ 3 KP)”.
Chodzi m.in. o zawieranie w umowie o pracę uzgodnień dotyczących pracy zdalnej czy przeprowadzania zdalnie szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla osób przyjmowanych na stanowisko administracyjno-biurowe.
Według wyjaśnień PIP do pracy zdalnej okazjonalnej mają zastosowanie przepisy dotyczące kontrolowania takiej pracy, przestrzegania zasad BHP w jej czasie, czy ochrony danych osobowych.
„Na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia pracownikowi w trakcie pracy zdalnej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w tym obowiązek sporządzenia oceny ryzyka zawodowego oraz przygotowania na jej podstawie informacji zawierającej zasady BHP, a także obowiązek zapoznania pracownika z tą oceną” – wskazała PIP.
Zgodnie z nowelizacją Kodeksu pracy, pracownik może wnioskować o udzielenie pracy zdalnej okazjonalnej do 24 dni w roku kalendarzowym. Pracodawca może, ale nie musi taki wniosek uwzględnić. Podobnie jak w przypadku pracy zdalnej, miejsce wykonywania pracy zdalnej okazjonalnej musi być uzgodnione z pracodawcą.