Polacy są zmęczeni pracą i w pracy
W Polsce blisko połowa osób aktywnych zawodowo jest zmęczona zarówno psychicznie (47 proc.), jak i fizycznie (42 proc.). Najczęściej są to osoby w wieku 25-34 lat. Ponadto Polacy spędzają w pracy średnio ponad 40 godzin tygodniowo – wynika z raportu Stowarzyszenia Koalicja Bezpieczni w Pracy (KBwP) „Zmęczony jak Polak w pracy: przyczyny, skutki i konsekwencje”.
Z badania przeprowadzonego przez KBwP można wywnioskować, że zmęczenie w pracy jest złożonym zjawiskiem. Składa się na nie zarówno sfera fizyczna, psychiczna, jak i emocjonalna. Najczęściej odczuwanym przez pracowników symptomem zmęczenia jest poczucie monotonii i znudzenia w pracy (45 proc. ankietowanych). Na drugim miejscu znajduje się brak motywacji (41 proc.). Z kolei pracodawcom doskwiera przewlekłe zmęczenie (39 proc) oraz złe samopoczucie, gorszy nastrój (45 proc.). Ich główne źródło zmęczenia to konieczność bycia w ciągłym stanie gotowości (36 proc.).
Dane Eurostatu wskazują na to, że Polacy pracują średnio 39,3 godzin tygodniowo. Według raportu polscy pracownicy spędzają w pracy blisko 41 godzin tygodniowo. Natomiast jeszcze więcej czasu przebywają w pracy przedstawiciele pracodawców – przeciętnie aż 44 godziny tygodniowo.
Działania podejmowane przez pracowników i pracodawców w celu zwalczenia zmęczenia w pracy mają charakter indywidualny. Pracownicy planują krótkie przerwy, aby odświeżyć umysł i ciało (38 proc.) oraz kończą pracę o wskazanych godzinach (36 proc.). Pracownicy niechętnie proszą o pomoc członków swojego zespołu (jedynie 16 proc.) i o rozmowę z przełożonym o ewentualnych zmianach w organizacji czasu pracy (12 proc.), czy o zmianie zakresu obowiązków lub stanowiska (9 proc.).
Uwagę zwraca wiek osób, które odczuwają zmęczenie w pracy. Najczęściej są to osoby w wieku 25-34 lat (kwestia obowiązków związanych z życiem osobistym i zawodowym), ale również na etapie 45-54 lata (m.in. opieka nad starzejącymi się rodzicami).
Z danych wynika, że obecnie blisko czterech na 10 pracodawców podejmuje działania, aby walczyć ze zmęczeniem pracowników w swojej firmie, a 23 proc. zamierza to zmienić. Wśród działań, które już funkcjonują lub są planowane, przeważają: dodatkowe przerwy w pracy (52 proc.), równomierne rozdzielanie obowiązków i unikanie przeciążenia pracowników zbyt dużą ilością pracy (38 proc.) oraz umożliwienie elastycznego czasu lub pracy zdalnej/pracy zmianowej (37 proc.). Tylko 24 proc. pracowników przyznało, że podczas szkolenia BHP były poruszane kwestie związane ze zmęczeniem i jego wpływem.
Dr n. med. Elżbieta Łastowiecka-Moras z Pracowni Fizjologii i Higieny Pracy, Zakład Ergonomii, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy podkreśla, że zmęczenie przewlekle jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa pracy oraz może prowadzić do rozwoju wielu chorób, powodujących czasową lub stałą niezdolność do pracy.
Artur Sobota, dyrektor Departamentu Prewencji i Promocji Państwowej Inspekcji Pracy, Głównym Inspektoracie Pracy, zwraca uwagę na to, jak mało respondentów zwraca się do swojego przełożonego o pomoc.
Niestety w kwestii popularyzacji tematu zmęczenia w pracy i jego wpływu na bezpieczeństwo polscy pracodawcy mają jeszcze trochę do zrobienia. Jak wynika z raportu tylko 24% pracowników przyznało, że podczas szkolenia BHP były poruszane kwestie związane ze zmęczeniem i jego wpływem.
Jak komentuje w raporcie Ewa Gawrysiak, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy oraz Regional Manager CEE w TenCate Protective Fabrics, od zmęczenia do nieuwagi czy wypadku jest prosta droga. W szczególności zauważają to przedstawiciele branży przemysłowej, gdzie zdaniem ankietowanych zmęczenie wyraźniej wpływa na wypadkowość czy sam potencjał wystąpienia wypadku w pracy. Zawsze taniej będzie zapobiegać niż leczyć.
Koalicja Bezpieczni w Pracy zawiązana została z inicjatywy firm CWS Workwear, PW Krystian oraz TenCate Protective Fabrics w 2014 roku, w celu promowania kultury bezpieczeństwa w miejscu pracy wśród pracowników i pracodawców. Cel Koalicji realizowany jest poprzez działalność edukacyjną na temat obowiązujących norm i procedur oraz pokazywanie dobrych praktyk oraz informowanie o korzyściach wynikających z wdrażania wysokich standardów bezpieczeństwa w miejscu pracy.