Poczta Polska: w wyniku pandemii spadła liczba tradycyjnych przesyłek listowych
W wyniku pandemii spadła liczba tradycyjnych przesyłek listowych – poinformowała we wtorek Poczta Polska. W marcu br. było ich o 19,6 proc. mniej niż przed rokiem, a w kwietniu spadek wyniósł aż o 44,3 proc. r/r.
Jak wskazują pocztowi analitycy, to wynik m.in. zamknięcia instytucji w czasie pandemii oraz mniejszej liczby klientów w placówkach.
Z danych Poczty Polskiej wynika, że w pierwszych dwóch miesiącach tego roku spadek korespondencji przesyłek listowych i reklamowych pozostawał na stałym, średnim poziomie wynoszącym około 10 proc. co jest zgodne z tendencją utrzymującą się na rynku od kilku lat. Wskazano, że jest efekt rosnącej popularności nowoczesnych technologii, coraz większej powszechność internetu powoduje, która sprawia, że wiele firm i instytucji w Polsce oraz na świecie rezygnuje z tradycyjnej formy komunikacji ze swoimi klientami.
Jednak – jak czytamy – podczas pandemii wolumeny tradycyjnych listów nadawanych przez instytucje, firmy oraz klientów indywidualnych gwałtownie zmniejszyły się. W marcu br. było ich o 19,6 proc. mniej niż przed rokiem, a w kwietniu ich liczba spadła aż o 44,3 proc., w porównaniu do kwietnia 2019.
Wskazano, że łączny spadek liczby tradycyjnej korespondencji w pierwszych czterech miesiącach tego roku wyniósł ok. 21 proc., w porównaniu do analogicznego okresu roku 2019. Zaznaczono jednak, że listy to główne, ale nie jedyne źródło przychodów Poczty Polskiej: spółka od lat rozwija usługi kurierskie, logistyczne i finansowe, aby zrównoważyć spadki przychodów z tradycyjnej korespondencji.
“W pierwszych miesiącach epidemii Poczta Polska odnotowała bardzo dynamiczny wzrost przesyłek kurierskich Pocztex. Klienci szczególnie chętnie wybierają przesyłki z dostawą przez kuriera bezpośrednio pod wskazany adres tzw. door-2-door. W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. w tym kanale nadanych zostało blisko 50 proc. przesyłek więcej” – napisano.
Zaznaczono, że wzrosła także liczba przesyłek obsługiwanych w ramach sieci click&collect. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, Poczta Polska odnotowała prawie 50 proc. wzrost liczby przesyłek odbieranych w sklepach Żabka, na stacjach PKN Orlen i w kioskach Ruch. Jednocześnie – jak podano – dynamicznie wzrasta popularność odbiorów przesyłek w Smartboxach, które dzięki atrakcyjnym lokalizacjom w wybranych placówkach pocztowych i popularnych sieciach handlowych m.in. Biedronka, przyciągają nowych klientów.(PAP)