PolskaMorawiecki: przyspieszenie inwestycji infrastrukturalnych jest konieczne w zw. z COVID-19

Morawiecki: przyspieszenie inwestycji infrastrukturalnych jest konieczne w zw. z COVID-19

Przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych jest konieczne w momencie wychodzenia z kryzysu po koronawirusie – podkreślił w piątek premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że to pomoże przyciągnąć nowych inwestorów.

Morawiecki: przyspieszenie inwestycji infrastrukturalnych jest konieczne w zw. z COVID-19

Szef rządu brał udział w uroczystości otwarcia odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłem Lubelska a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

Premier odnosząc się do nowego odcinka autostrady A2 podkreślił, że w czasie, kiedy wychodzimy z kryzysu po koronawirusie konieczne jest przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych m.in. dróg. Jego zdaniem takie działanie przyciągnie też do Polski nowych inwestorów.

“Temu będą służyć założenia rozwojowe najbliższych lat. To jest tak ważne w sytuacji, kiedy cały świat boryka się z kryzysem, jakiego nie było od II Wojny Światowej. Poprzez szybki rozwój infrastruktury komunikacyjnej, Polska pokazuje się jako ten gracz, który ma jedne z najlepszych warunków dla przedsiębiorców międzynarodowych” – powiedział szef rządu.

Morawiecki dodał, że dowodem jego słów jest raport instytucji zależnej od Financial Times, z którego wynika, że w miesiącach kiedy – jak podkreślił premier – szalał koronawirus, Polska znalazła się na pierwszym miejscu wśród 165 krajów w zakresie przyciągania nowych inwestycji zagranicznych.

Premier poinformował, że już w przyszłym roku od węzła Lubelska będzie można pojechać w kierunku zachodnim przez Południową Obwodnicę Warszawy.

“Staramy się o rozwój zrównoważony, czyli wraz za tak wielką arterią jaką jest autostrada A2, która jest częścią drogi europejskiej (…) z bardzo ważnym odcinkiem w Polsce, doprowadzamy do autostrad również drogi powiatowe, gminne, wojewódzkie i krajowe. To jest nowa filozofia działania, której patronujemy i którą realizujemy” – dodał szef rządu.

Premier podkreślił, że rząd chce, aby w ten sposób ludzie z terenów wiejskich, z mniejszych miejscowości, które były wykluczone komunikacyjnie, mogli docierać do większych ciągów komunikacyjnych.

Szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk, który uczestniczył w uroczystości na A2, zapowiedział, że autostrada A2 dotrze w roku 2023 do Siedlec, a rok później zostanie wydłużona do Białej Podlaskiej.

Podkreślał on wagę dla rozwoju gospodarczego kraju inwestycji autostradowych i drogowych. “W 2023 roku 22 tys. km dróg gminnych i powiatowych będzie zmodernizowanych, przebudowanych, wybudowanych dzięki Funduszowi Dróg Samorządowych, dzięki rządowemu wsparciu” – zapewnił Adamczyk.

“W każdym praktycznie miejscu oddajemy do realizacji inwestycje bezpośrednio realizowane z budżetu państwa z udziałem środków pomocowych czy też inwestycje samorządowe wspierane przez rząd” – dodał.

Minister liczy, że w roku 2025 A2 osiągnie wschodnią granicę państwa. Podkreślił, że otwarcie tego odcinka autostrady pokazuje, że rząd dotrzymuje słowa. “Deklarowaliśmy bezpieczne nowoczesne wymarzone drogi, deklarowaliśmy ich realizację i to się dzieje” – mówił Adamczyk.

Minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak obecna również na tej uroczystości powiedziała, że priorytetem jej ministerstwa, które zarządza funduszami unijnymi w Polsce, jest domknięcie najważniejszych ciągów autostrad i dróg ekspresowych oraz budowa obwodnic.

“Cel, do którego dążymy jest jasny – pomiędzy największymi miastami będziemy podróżować wygodną siecią autostrad i dróg ekspresowych” – powiedziała minister.

“Liczby mówią same za siebie – do chwili obecnej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła do ruchu w ramach inwestycji finansowanych z Programu Infrastruktura i Środowisko w sumie prawie 1100 km dróg, w tym blisko 69 km autostrad, 874 km dróg ekspresowych i 140 km dróg krajowych. Powstały też obwodnice 21 miast” – dodała Jarosińska-Jedynak.

Otwarty w czwartek 15 km odcinek A2 pomiędzy węzłem Lubelska a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy ze starej DK2 pomiędzy węzłem Halinów a Mińskiem Mazowieckim i skrócić czas przejazdu. Ponadto, kierowcy będą mogli również korzystać z dwóch łącznic na węźle Lubelska w ciągu S17 relacji Siedlce – Lublin i Lublin – Siedlce.

W ramach kontraktu, na ten odcinek A2, powstała dwujezdniowa autostrada z dwoma pasami ruchu oraz rezerwą pod trzeci pas. Wybudowane zostały drogi lokalne do obsługi ruchu lokalnego. Ponadto przebudowano w części istniejące drogi gminne i powiatowe. Zakres robót obejmował również przebudowę infrastruktury kolidującej z autostradą jak i budowę nowej. Autostrada wyposażona została w niezbędne urządzenia ochrony środowiska takie jak ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i płazów oraz zbiorniki retencyjne.

Na odcinku pomiędzy węzłem Halinów a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego, po obu stronach trasy, budowane są jeszcze Miejsca Obsługi Podróżnych oraz Obwód Utrzymania Autostrady, z terminem zakończenia prac w październiku 2020 roku.

Wartość inwestycji (dokumentacja, roboty, wykup gruntów, prace archeologiczne) to prawie755 mln zł, w tym koszt robót to ok. 538 mln zł. Część z tej kwoty, ok. 329,6 mln zł, to dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.(PAP)

autostradadrogiinwestycje infrastrukturalne
Wybrane dla Ciebie