„Miłość na pauzie” – japońska młodzież unika pierwszych pocałunków
W Japonii zjawisko osłabienia romantycznych relacji wśród nastolatków staje się wyraźnie widoczne. Tylko jeden na pięciu chłopców w szkole średniej doświadczył swojego pierwszego pocałunku, co jest najniższym wynikiem odnotowanym przez Japońskie Stowarzyszenie Edukacji Seksualnej (JASE) od początku badań w 1974 roku.
Również wśród dziewcząt skromne 27,5% przyznaje, że miało za sobą pierwszy pocałunek. Pandemia COVID-19 odegrała istotną rolę w ograniczeniu kontaktów fizycznych młodzieży, co wpłynęło na ich zachowania romantyczne i intymne.
Zmiany w relacjach młodzieży
Ankieta przeprowadzona przez JASE w 2023 roku, obejmująca ponad 12 000 uczniów szkół średnich, gimnazjów i studentów, wykazała również, że liczba japońskich nastolatków deklarujących doświadczenia seksualne spadła. Tylko 12% chłopców i 14,8% dziewcząt miało stosunki seksualne – w porównaniu do wyników sprzed sześciu lat to spadek o kilka punktów procentowych. Zamknięcie szkół i restrykcje związane z pandemią przypadły na okres, kiedy młodzież zaczynała interesować się sferą intymną, co, zdaniem socjologa prof. Yusuke Hayashiego z Uniwersytetu Musashi, mogło przyczynić się do osłabienia bliskości w ich relacjach.
Wzrost aktywności samotnej
Chociaż młodzież rzadziej wchodzi w relacje romantyczne, badanie pokazało, że zainteresowanie aktywnością solo, jak masturbacja, wzrosło. Zjawisko to odnotowano we wszystkich grupach demograficznych, osiągając rekordowe poziomy zwłaszcza wśród uczniów szkół średnich.
Walka Japonii z problemem demograficznym
Wyniki badań nad rosnącą izolacją młodzieży w kontekście relacji międzyludzkich pojawiają się w czasie, gdy Japonia mierzy się z dramatycznym spadkiem wskaźnika urodzeń. Problem pogłębiają nie tylko niskie wskaźniki aktywności seksualnej wśród młodych ludzi, ale i bezpłciowe małżeństwa – aż połowa związków małżeńskich w Japonii deklaruje brak życia intymnego. Kraj zmaga się również ze starzejącą się populacją; pod koniec 2023 roku po raz pierwszy odnotowano, że jedna na dziesięć osób w Japonii ma 80 lat lub więcej.
Firmy zaczynają dostosowywać się do tych zmian – koncern Oji Holdings ogłosił zakończenie produkcji pieluch dla dzieci, aby skupić się na rynku pieluch dla dorosłych. Japońskie społeczeństwo przechodzi więc istotne zmiany demograficzne i społeczne, które, jak pokazują badania, wpływają na młode pokolenia oraz ich podejście do miłości i bliskości.