Komisja Europejska: sieć 5G kluczową infrastrukturą; jej bezpieczeństwo priorytetowe
Bezpieczeństwo sieci 5G jest jednym z głównych priorytetów Komisji Europejskiej i podstawowym elementem strategii w zakresie unii bezpieczeństwa, Komisja wzywa państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły do pilnego wdrożenia zalecanego zestawu narzędzi, by przeciwdziałać zagrożeniom stwarzanym przez dostawców zidentyfikowanych jako zagrażający cyberbezpieczeństwu – wynika z komunikatu Komisji.
Zidentyfikowani dostawcy o których mowa to przede wszystkim firmy Huawei i ZTE.
Opublikowany komunikat towarzyszy publikacji drugiego sprawozdania z postępów we wdrażaniu unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G, jakie opracowały państwa członkowskie UE, przy wsparciu Komisji Europejskiej i Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA).
Wiceprzewodniczący Komisji do spraw promowania naszego europejskiego stylu życia Margaritis Schinas dodaje, że w sprawozdaniu, wyraźnie stwierdzono, iż “pilnym priorytetem jest dokończenie przez organy krajowe ich starań na rzecz pełnego wdrożenia środków unijnego zestawu narzędzi na potrzeby sieci 5G w celu ochrony bezpieczeństwa zbiorowego UE”.
Komisarz do spraw rynku wewnętrznego Thierry Breton zaakcentował natomiast, że Unii udało się w rekordowym czasie zmniejszyć lub wyeliminować zależności w innych sektorach, takich jak energia, mimo że wiele osób uważało, iż jest to niemożliwe.
W sprawozdaniu, przyjętym przez państwa członkowskie, odnotowano, że 24 państwa członkowskie przyjęły lub przygotowują środki ustawodawcze przyznające organom krajowym uprawnienia do przeprowadzania oceny dostawców i nakładania ograniczeń. Spośród nich 10 państw członkowskich wprowadziło takie ograniczenia, a trzy państwa członkowskie pracują obecnie nad wdrożeniem odpowiednich przepisów krajowych.
Zauważono też, że od czasu publikacji pierwszego dokumentu z postępu prac – z lipca 2020 r. – udało się osiągnąć postępy we wdrażaniu najważniejszych środków unijnego zestawu narzędzi.
Aktualne Sprawozdanie zawiera następujące zalecenia dla państw członkowskich:
- Państwa członkowskie wymagają od operatorów telefonii komórkowej dostarczenia kompleksowych i szczegółowych informacji na temat obecnie zainstalowanego sprzętu 5G oraz planowanych instalacji lub pozyskania nowego sprzętu.
- Przy ocenie profilu ryzyka dostawców państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę obiektywne kryteria zalecane w unijnym zestawie narzędzi. W związku z tym oczywiste jest, że dostawcy sieci 5G różnią się wyraźnie pod względem swoich cech, w szczególności pod względem prawdopodobieństwa ulegania wpływom określonych państw trzecich, w których obowiązują przepisy bezpieczeństwa i ład korporacyjny stanowiące potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa Unii. Należy ponadto wziąć po uwagę ustalenia innych państw członkowskich wskazujące dostawców wysokiego ryzyka, mając na względzie promowanie spójności i wysokiego poziomu bezpieczeństwa w całej Unii.
- Na podstawie oceny dostawców państwa członkowskie powinny niezwłocznie nałożyć ograniczenia na dostawców wysokiego ryzyka, biorąc pod uwagę, że zwłoka w tym zakresie może zwiększyć podatność na zagrożenia sieci na terenie Unii oraz zależność Unii od dostawców wysokiego ryzyka, zwłaszcza w przypadku państw członkowskich, w których działa wielu potencjalnych dostawców wysokiego ryzyka.
- Aby skutecznie ograniczyć ryzyko, państwa członkowskie powinny zadbać o to, aby ograniczenia obejmowały krytyczne i bardzo wrażliwe elementy infrastruktury określone w skoordynowanej ocenie ryzyka UE, w tym sieć dostępu radiowego.
- W przypadku typów urządzeń objętych ograniczeniami operatorzy powinni mieć zakaz instalowania nowych urządzeń. Jeżeli dopuszcza się okresy przejściowe na usunięcie istniejącego sprzętu, należy wyznaczyć je w taki sposób, aby zapewnić usunięcie istniejącego sprzętu w najkrótszym możliwym czasie, biorąc pod uwagę zagrożenie dla bezpieczeństwa, jakie wiąże się z utrzymywaniem sprzętu od dostawców wysokiego ryzyka, i nie należy ich stosować w celu kontynuowania instalacji nowego sprzętu od dostawców wysokiego ryzyka.
- Wdrożenie ograniczeń dla dostawców usług zarządzanych, a w przypadku gdy dane funkcje są pozyskiwane przez takich dostawców na zasadzie outsourcingu – wprowadzenie zaostrzonych przepisów bezpieczeństwa w odniesieniu do dostępu udzielanego dostawcom usług zarządzanych.
- Kontynuowanie dyskusji na temat możliwości zastosowania środków związanych z dywersyfikacją dostawców oraz poszukiwania najlepszego sposobu zapobieżenia temu, aby ewentualna dywersyfikacja nie powodowała nowych lub zwiększonych zagrożeń dla bezpieczeństwa, lecz przyczyniała się do zwiększenia bezpieczeństwa i odporności.
- Egzekwowanie środków technicznych i zapewnienie wysokiego poziomu nadzoru. Należy zwrócić szczególną uwagę na niektóre środki, w szczególności zapewnić stosowanie podstawowych wymogów bezpieczeństwa, zaostrzyć normy bezpieczeństwa w wykorzystywanych przez dostawców procesach poprzez stosowanie rygorystycznych warunków udzielania zamówień oraz zapewnić bezpieczne zarządzanie siecią 5G oraz jej bezpieczną eksploatację i monitorowanie.