Fińscy celnicy przejmują tankowiec Eagle S: podejrzenia o łamanie sankcji i uszkodzenie kabla energetycznego
Fińska służba celna poinformowała o zatrzymaniu tankowca Eagle S, pływającego pod banderą Wysp Cooka, który przewoził około 35 tysięcy ton benzyny bezołowiowej z rosyjskich portów. Jednostka podejrzewana jest o naruszenie sankcji Unii Europejskiej oraz uszkodzenie podmorskiego kabla energetycznego EstLink 2 na Zatoce Fińskiej.
Eagle S był załadowany w rosyjskich portach w okolicach Petersburga i w momencie uszkodzenia magistrali EstLink 2 realizował kurs do Egiptu. Brytyjska gazeta "Lloyd’s List" donosi, że tankowiec mógł być wyposażony w zaawansowany sprzęt technologiczny, nietypowy dla jednostek handlowych. Anonimowe źródło informowało, że latem na pokładzie statku instalowano urządzenia przypominające czujniki, które mogły zostać zrzucone do morza podczas rejsu przez kanał La Manche.
Tankowiec, mający 220 metrów długości, został zidentyfikowany jako część tzw. rosyjskiej "floty cieni" – sieci starych, nieubezpieczonych jednostek wykorzystywanych do obchodzenia sankcji nałożonych na Rosję przez państwa G7. Statki te przewożą rosyjską ropę do krajów, które są skłonne zapłacić wyższe ceny niż narzucony przez Zachód limit 60 dolarów za baryłkę, zapewniając znaczące dochody wspierające rosyjską wojnę w Ukrainie.
Uszkodzenie kabla EstLink 2
Według fińskich służb, uszkodzenie podmorskiego kabla energetycznego mogło być spowodowane kotwicą Eagle S. W wyniku zdarzenia doszło do zakłócenia przesyłu energii między Finlandią a Estonią, co wzbudziło międzynarodowe zaniepokojenie. Tankowiec został zatrzymany na wodach Zatoki Fińskiej, około 15 km od półwyspu Porkkala, a załoga – składająca się głównie z obywateli Gruzji i Indii – została przesłuchana przez policję.
Rola "floty cieni"
"Flota cieni" to sieć tankowców, które nie są objęte zachodnim ubezpieczeniem i które Rosja wykorzystuje do obchodzenia międzynarodowych sankcji. Statki te transportują ropę naftową do odbiorców w krajach gotowych płacić wyższe ceny niż te narzucone przez państwa Zachodu. Fińskie służby podkreślają, że Eagle S wcześniej operował głównie na trasach między Turcją a Indiami, co czyni jego obecność na Zatoce Fińskiej szczególnie podejrzaną.
Śledztwo trwa
Fińskie służby prowadzą dochodzenie, które ma na celu wyjaśnienie roli tankowca w uszkodzeniu kabla oraz zbadanie, czy jednostka rzeczywiście uczestniczyła w obchodzeniu sankcji. Eagle S pozostaje zatrzymany, a przewożona przez niego benzyna została zabezpieczona.
Międzynarodowe napięcia
Sprawa Eagle S rzuca światło na skomplikowaną sieć operacji, które Rosja wykorzystuje do omijania sankcji gospodarczych. Uszkodzenie infrastruktury krytycznej, jakim jest kabel EstLink 2, dodatkowo podnosi temperaturę w relacjach międzynarodowych i może prowadzić do zaostrzenia kontroli nad działaniami "floty cieni".