Escape Room – jeszcze rozrywka czy już sport i rywalizacja?
Według 41% respondentów badania serwisu Prezentmarzeń, Escape Room robi furorę w polskiej rozrywce. Co potwierdza fakt, że w kraju działa już ponad 970 pokoi zagadek. Z tej kreatywnej formy spędzania czasu korzystają grupy znajomych, przyjaciół, a nawet rodziny z dziećmi oraz pracodawcy integrując czy rekrutując pracowników. Do niedawna pokoje zagadek były traktowane jako dobra zabawa, obecnie rywalizacja w jak najszybszym wyjściu z pokoju przerodziła się w sport, który doczekał się już drugich Mistrzostw Polski.
Moda na zabawę w Escape Room trafiła do Polski 4 lata temu, pierwsze pokoje zagadek pojawiły się we Wrocławiu, następne w stolicy. Dziś mamy już prawie 1000 pokoi w kraju, co obrazuje dynamiczny wzrost popularności rozrywki, która pozwala nam poczuć się jak Sherlock Holmes czy Indiana Jones.
Fenomen Escape Roomu
W przeszłości Escape Room funkcjonował jako gra komputerowa oparta jedynie na opisie pomieszczenia, z którego należało się wydostać po rozwikłaniu wszystkich zagadek. Dziś w realnym świecie zdobywa coraz więcej fanów, którzy w zaaranżowanym pokoju testują swoje umiejętności i oddają się kreatywnej, zespołowej rozrywce.
Fenomen popularności Escape Roomu, szczególnie w dobie coraz mocniej dominującej wirtualnej rzeczywistości polega na powrocie do korzeni, czyli bezpośredniej ludzkiej komunikacji, realnej interakcji między uczestnikami. Współpraca i wspólne radzenie sobie z rozwiązywaniem zagadek w nieprzewidywalnych, często zaskakujących okolicznościach, daje poczucie dobrej, kreatywnej zabawy. Co istotne, jest to w zasadzie rozrywka dla wszystkich, zarówno młodych, dojrzałych uczestników, rodzin z dziećmi – wystarczy dobry dobór tematyczny pokoju z odpowiednim poziomem trudności i można śmiało ruszać do gry.
Escape Room wykracza poza sferę rozrywki
Projektanci przygotowując pokoje zagadek natrudzili się, aby atrakcje były ciekawe, oryginalne i trzymały w napięciu do samego końca. W efekcie powstała emocjonująca gra łącząca sprawność fizyczną, inteligencję, błyskotliwość i logiczne myślenie. Możliwości wykorzystania Escape Roomu dostrzegł również biznes. W dobie walki o utalentowanych pracowników, wyzwaniem dla działu HR jest nie tylko codzienna realizacja polityki personalnej, ale także zorganizowanie widowiskowego procesu rekrutacji, o którym będzie głośno na rynku pracy. Nowego znaczenia nabiera również zaplanowanie i przeprowadzenie udanego spotkania integracyjnego. Powinno ono być nie tylko dobrą zabawą dla pracowników, ale spełniać również realne cele, przekładające się na lepsze funkcjonowanie firmy. W efekcie zdarza się, że obecnie kandydaci zamiast uczestniczyć w sesji Assessment Center w wystandaryzowanych warunkach, stanowiącej element procesu rekrutacji, udają się do Escape Roomu.
Popularność w Polsce Escape Roomu wciąż rośnie, pokoje zagadek otwierane są nawet w galeriach handlowych, zyskując dalszy rozgłos i grono nowych klientów. Dla większości zabawa w Escape Room to pomysł na kreatywną rozrywkę, dla pasjonatów to już forma rywalizacji, która przerodziła się w zorganizowanie Mistrzostw Polski w Escape Room.
*Materiał prasowy zilustrowano danymi z badania „Ulubione aktywności sportowe i rozrywki Polaków” serwisu Prezentmarzeń. Badanie zrealizowano w formie ankiety online w maju 2018 roku na próbie 1376 respondentów.