PolskaPoczta: rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych w 2023 r. będzie wart ok. 12 mld zł

Poczta: rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych w 2023 r. będzie wart ok. 12 mld zł

Rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych w 2023 r. będzie wart ok. 12 mld zł – podała w czwartek w komunikacie Poczta Polska. Oznacza to wzrost o blisko 50 proc. w porównaniu do wyników z ubiegłego roku.

Poczta: rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych w 2023 r. będzie wart ok. 12 mld zł

Jak wynika z najnowszego raportu Poczty Polskiej pt. „Rozwój rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce od 2014 r. do 2023 r., 2018 roku operatorzy KEP obsłużyli ponad 476 mln paczek, czyli o 75 proc. więcej w porównaniu do danych z 2014 roku. Wartość rynku wyniosła 6,95 mld zł (wzrost o 60 proc. w stosunku do 2014 roku).

“Prognozuje się, że w 2023 roku operatorzy KEP obsłużą prawie 850 mln paczek, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2017 r.” – napisano. Dodano, że średni wskaźnik rocznego wzrostu w latach 2019–2023 wyniesie 11 proc.

Według Poczty, decydujący wpływ na dynamiczny wzrost rynku KEP ma rozwój nowoczesnych technologii i coraz bardziej powszechny internet. “Zgodnie z danymi GUS, dostęp do internetu w gospodarstwach domowych kształtował się w 2010 roku na poziomie 63 proc., natomiast w 2018 roku było to już 84 proc” – wskazano. “W ostatnich latach rośnie zainteresowanie eZakupami, a konsekwencją każdej transakcji jest nowa przesyłka”.

Jak zaznaczył autor raportu i menedżer ds. rozwoju usług KEP w Poczcie Polskiej Michał Gawryluk, “tradycyjne zakupy, takie jak produkty elektroniczne, odzież, książki czy też zabawki zostały uzupełnione o nowe artykuły, które wcześniej klienci kupowali w tradycyjnych sklepach”. “Coraz częściej w e-sklepach Polacy zamawiają lekarstwa, żywność czy też artykuły budowlane” – dodał.

Wskazano, że na początku obecnej dekady polski rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych rozwijał się w tempie 7–8 proc., a roczne wolumeny szacowane były na poziomie 175–190 mln paczek. “Wzrost wolumenów wymusza na operatorach wprowadzanie kolejnych zmian. Jeszcze kilka lat temu nowością był SMS od kuriera z informacją o przesyłce. Dziś coraz większym zainteresowaniem cieszy się możliwość odebrania przesyłki w sieci click&collect. Poczta Polska wspólnie z partnerami stworzyła największą sieć Odbiór w Punkcie” – czytamy. (PAP)

Wybrane dla Ciebie