Budownictwo, usługi wykonawczo-remontowe i transport to najbardziej niesolidne branże
Budownictwo, usługi wykonawczo-remontowe i transport to według przedsiębiorców trzy najbardziej nierzetelne branże w biznesie – wynika z badania „Rzetelność branżowa”. Niesolidny kontrahent nie odbiera telefonu, nie odpowiada na wiadomości i unika zobowiązań pisemnych.
Blisko co trzeci właściciel firmy z sektora MŚP twierdzi, że są branże, które można uznać za nierzetelne – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy, działającej pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. Rzetelność w rozumieniu finansowym to terminowe opłacanie rachunków, faktur i wszelkich innych zobowiązań. – wyjaśniają autorzy badania.
Najgorzej w rankingu wypada branża budowlana. O jej niesolidności przekonana jest połowa przedsiębiorców. Co piąty na nierzetelną branżę wskazuje usługi wykonawczo-remontowe, 14,7 proc. transport, a 8,3 proc. górnictwo.
Z kolei branża, która wymaga szczególnej ostrożności w kontaktach handlowych, to – według badanych przedsiębiorców – handel hurtowy (28,6), usługi wykonawczo-remontowe (18,3 proc.), e-handel (10,7 proc.) oraz transport (10,7 proc.).
Autorzy badania zwracają uwagę na zachowania, które mogą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z nierzetelnym kontrahentem. Jest on “trudny w kontaktach” – tak uważa 89 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Oznacza to, że taki klient nie odbiera telefonu, nie oddzwania i nie odpowiada na wiadomości.
Polscy przedsiębiorcy – jak wynika z badania – potrafią rozszyfrować nierzetelnego płatnika przed podpisaniem umowy. Dla jednej trzeciej badanych firm, nierzetelny kontrahent, to taki, który unika zobowiązań pisemnych, a w szczególności odwleka podpisanie umowy.
Jak powiedział PAP ekspert Rzetelnej Firmy Andrzej Kulik, 23 proc. przedsiębiorców za nierzetelną firmę uważa taką, której właściciel nie chce dostarczyć dokumentów do sprawdzenia jego działalności. Prawie co piąty przedsiębiorca uważa, że nierzetelnego kontrahenta poznaje po tym, iż ciągle zmienia ustalenia. Takie zachowania dają wyraźny sygnał, że coś jest nie tak z potencjalnym klientem” – podkreślił.
Według badania prawie 60 proc. ankietowanych przedsiębiorców z sektora MŚP uważa, że nie ma branży, którą można by uznać za rzetelną. Ci, którzy jednak wskazują, że są takie branże (26,3 proc.), na pierwszym miejscu stawiają sferę budżetową (29,1 proc.). Zdaniem 13,9 proc., branżą rzetelną jest natomiast sprzedaż detaliczna, a 11,4 proc. mówi tak o profesjonalistach takich jak prawnicy, doradcy czy konsultanci.
W badaniu przedsiębiorcy wskazali też na firmy, które są rzetelne – 41,3 proc. właścicieli polskich firm uważa, że to przede wszystkim podmioty sfery publicznej, 38 proc. wymienili firmy zatrudniające powyżej 250 osób, a 60 proc. uważa, że rzetelna firma to taka, która istnieje na rynku przynajmniej 11 lat. Ponad połowa badanych przyznaje, że rzetelny kontrahent to ten, z którym współpraca trwa ponad 11 lat.
Ogólnopolskie badanie „Rzetelność branż” przeprowadził Instytut Keralla Research na zlecenie Rzetelnej Firmy, w III kwartale 2019 r. wśród mikro, małych i średnich firm, na próbie N=300, techniką wywiadów telefonicznych. Rzetelna Firma to program pod patronatem Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.