Wzywali karetkę do odebrania emerytury, rannych zwierząt, bólu pleców i kaszlu. Ponad połowa zgłoszeń bezzasadnych

Bóle pleców, gorączka, kaszel, odebranie emerytury z poczty czy interwencje związane z rannymi zwierzętami – to 55 procent zdarzeń, do których w ubiegłym roku były wzywane karetki pogotowia w województwie łódzkim. – Najtrudniejsze w naszej pracy jest to, że po takim niezasadnym wezwaniu, dostajemy za chwilę zgłoszenie do zatrzymania krążenia lub wypadku i wtedy są pretensje do tego zespołu, że długo jechał – podkreśla rzecznik Wojewódzkiej Stacji Ratownictwa Medycznego w Łodzi Adam Stępka.

Wojewódzka Stacja Ratownictwa Medycznego w Łodzi poinformowała o statystykach dotyczących wyjazdów swoich karetek w 2022 roku. Wynika z nich, że aż 55 procent wezwań było bezzasadnych, co wiązało się z tym, że życie osób, które w tym czasie naprawdę potrzebowały pomocy, było zagrożone.

– Najtrudniejsze w naszej pracy jest to, że po takim bezzasadnym wezwaniu – na przykład do bólu kręgosłupa od ośmiu miesięcy – dostajemy za chwilę wezwanie do resuscytacji do zatrzymania krążenia, do wypadku. Najtrudniejsza dla naszych ratowników, lekarzy i pielęgniarek jest sytuacja, w której dojeżdżamy do tego zatrzymania krążenia, do wypadku komunikacyjnego, do potrącenia dziecka i są pretensje do zespołu, że ten zespół długo jechał – mówi rzecznik Wojewódzkiej Stacji Ratownictwa Medycznego w Łodzi Adam Stępka. I dodaje: – Długo jechaliśmy, ponieważ byliśmy na innej wizycie, na której nie powinniśmy być.

– To, że pacjent ma wątpliwości czy wezwać pogotowie ratunkowe, czy nie, to nie jest nic, czego należy się wstydzić i każdy z nas ma takie wątpliwości. Trudno nam czasami – zwłaszcza w stresie – ocenić, jak bardzo poważny jest nasz stan. Wtedy jest kluczowe to, żeby nie kłamać – podpowiada rzeczniczka łódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia Anna Leder.

Od kilku miesięcy funkcjonuje specjalna platforma pomocy stworzona przez Ministerstwo Zdrowia: Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Można zadzwonić pod specjalny bezpłatny numer – 800 137 200 – i skorzystać z teleporady. Infolinia działa w tych samych godzinach co nocna i świąteczna pomoc lekarska. Lekarze tam pracujący mogą wystawić receptę, zwolnienie lekarskie lub – jeśli będzie taka konieczność – mogą zdecydować o wysłaniu karetki pogotowia.