Wbito pierwszą łopatę pod budowę kolejnego odcinka Zakopianki

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wbił w czwartek pierwszą łopatę pod budowę ostatniego odcinka dwujezdniowej Zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu. Koszt inwestycji wyniesie ponad 880 mln 100 tys. zł. Droga ma powstać do 2023 r.

Również w czwartek wojewoda małopolski Piotr Ćwik wydał decyzję ZRiD zezwalającą na realizację inwestycji.

“Mamy wreszcie ten dzień, który przez wielu był wymarzony. Mamy wreszcie rozpoczęcie budowy Zakopianki na jej ostatnim dwujezdniowym odcinku. Dzisiaj miliony Polaków, którzy jadą w góry i setki tysięcy mieszkańców regionu wie, że Zakopianka w pewnym momencie przechodzi z dwujezdniowej w jedną jezdnię i kilkanaście kilometrów trzeba się trudzić i mozolić, żeby dotrzeć do Nowego Targu. A często ci, którzy wracają od strony Zakopanego mają ten olbrzymi problem, że w szczycie turystycznym muszą pokonać wielogodzinne zatory. Niebawem to się skończy”

– zapewnił minister Adamczyk

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga o długości 16 km 136 m z czterema węzłami drogowymi na wysokości Obidowej, Klikuszowej, Nowego Targu – Zachód i Południe oraz 27 obiektów inżynierskich, jak mosty i wiadukty. Powstaną także drogi lokalne przylegające do trasy, a także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów czy przejścia dla zwierząt.

Najdłuższy wiadukt na tym odcinku powstanie na wysokości Nowego Targu i będzie miał 850 m długości, a kolejny co do wielkości – w miejscowości Lasek – 690 m długości. Różnica poziomów pomiędzy początkiem tego górskiego odcinka i węzłem Nowy Targ – Południe wyniesie 190 m.

Dwupasmową Zakopiankę między Rdzawką a Nowym Targiem wybuduje w trybie projektuj i buduj Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp z o.o. z Zawiercia. Droga powstanie w ciągu 26 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych.

Będzie to ostatni odcinek dwupasmowej drogi z Krakowa w kierunku Tatr. Aktualnie w budowie jest odcinek tunelowy ze Skomielnej Białej do Naprawy oraz jedna jezdnia na odcinku Naprawa – Lubień.