W Sędziszowie Małopolskim powstał nowy dworzec PKP

Ponad 5 mln zł kosztowała budowa nowego dworca PKP w Sędziszowie Małopolskim na Podkarpaciu. Obiekt jest energooszczędny i został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W czwartek został uroczyście oddany do użytku.

W uroczystości udział wzięli m.in. minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jarosińska-Jedynak podkreśliła, że pierwszą rzeczą, którą widzą turyści, którzy przyjeżdżają do danego miasta jest dworzec, który jest swoistą wizytówką. „Ten dworzec to inwestycja, która pokazuje innowacyjność, nowoczesność, która będzie przybliżać nas do tego, aby pokazywać, jak rozwijają się regiony(…). Dworzec będzie taką wizytówką miasta” – powiedziała minister.

Dodała, że dworzec jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Jak zaznaczyła Jarosińska-Jedynak, kolej jest transportem ekologicznym, który jest szczególnie doceniany przez Komisję Europejską. „W nowej perspektywie finansowej ten rodzaj transportu będzie dofinansowany dużymi środkami. Dzisiaj, w ramach obecnej perspektywy finansowej UE na kolej i otoczenie kolei przeznaczamy 40 miliardów złotych, które jest zainwestowane w tego typu przedsięwzięcia, jak tu w Sędziszowie Małopolskim” – powiedziała minister.

Zdaniem Jarosińskiej-Jedynak, takie inwestycje, jak dworzec w Sędziszowie Młp. pokazują, że „rząd premiera Mateusza Morawieckiego, a także prezydent Andrzej Duda” wspierają rozwój małych miejscowości. „To jest ten model rozwoju małych miejscowości, a nie rozwoju ogromnych aglomeracji miejskich. To model zrównoważonego rozwoju małych miejscowości takich jak Sędziszów Małopolski, takich jak przyległe wioski” – powiedziała.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że dworzec w Sędziszowie Małopolskim, jest dowodem na to, że rząd PiS dotrzymuje słowa. „Staramy się być i inwestować wszędzie, bo nie ma Polski A i B, Polska jest jedna” – dodał.

Adamczyk podkreślił, że cieszy się z każdej inwestycji kolejowej, a są one realizowane w każdym zakątku kraju.

W ocenie ministra nowe i remontowane dworce w Polsce to „wyraz dbałości o podróżnych”. „Dzisiaj kolej na kolej. Dzisiaj kolej na transport kolejowy, dzisiaj wreszcie kolej na transport ekologiczny, najbardziej wygodny i najbardziej bezpieczny. Pragniemy, aby ten transport był przewidywalny, bo wszystko, co dziś robimy to robimy dla poprawy warunków życia Polaków. Robimy to także w trosce o przyszłe pokolenia. To również zasada zrównoważonego rozwoju, której tak przestrzega premier Morawiecki” – mówił Adamczyk.

Członek zarządu PKP SA Małgorzata Zielińska zaznaczyła w swoim przemówieniu, że dworzec jest bardzo nowoczesnym obiektem. „Obiekt jest w pełni ekologiczny, w pełni samowystarczalny, jest wyposażony w pompy ciepła, w energooszczędne oświetlenie, wyposażony jest w fotowoltaikę. Wyposażony jest także w system, który zarządza tymi wszystkimi technologiami” – powiedziała.

Zielińska dodała, że takich dworców jak w Sędziszowie Małopolskim PKP powstanie 40 w całym kraju.

Dworzec w Sędziszowie Małopolskim to budynek parterowy, składający się z dwóch niezależnych części połączonych wiatą. Dworzec dostosowany jest do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, w tym dla osób z niepełnosprawnością.

Wprowadzono tu szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu.

Wewnątrz znajdą się ogrzewana poczekalnia, kasa biletowa z obniżonym okienkiem oraz ogólnodostępne toalety wyposażone w przewijak. Pod wiatą łączącą dwie części dworca umieszczono ławki dla podróżnych oraz stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów. Po zachodniej stronie zlokalizowano parking.

Na dworcu zastosowano również rozwiązania proekologiczne, które w połączeniu z systemem inteligentnego zarządzania budynkiem BMS (Building Management System) sprawią, że dworzec będzie energooszczędny. Kompleks posiada energooszczędne oświetlenie wraz z czujnikami automatycznie dopasowującymi natężenie światła do pory dnia oraz obecności osób na dworcu. Budynek został wyposażony również w systemy odzysku wody deszczowej.

Dworzec został wyposażony w monitoring, sygnalizacje włamania i napadu oraz detekcji i sygnalizacji pożaru. Obiekt zgodnie z obowiązującymi standardami został również wyposażony w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.

Dworzec powstał w ramach projektu Innowacyjnych Dworców Systemowych (IDS) realizowanego przez PKP. Projekt ten jest częścią realizowanego przez PKP Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego kolej zmodernizuje i wybuduje od podstaw łącznie około 200 dworców kolejowych w całym kraju. Znaczna część z nich to obiekty zabytkowe, które dzięki przebudowie odzyskują dawną świetność.

Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP obejmujący budowę nowych, parterowych budynków z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań, takich jak panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED i pompy ciepła. IDS-y najczęściej zastępują duże, niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym wymogom podróżnych.

Dworzec w Sędziszowie Młp. kosztował ponad 5 mln zł, ponad 3 mln zł pochodzi z unijnego Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą obiektu była firma Samson z Niedomic. (PAP)