W Małopolssce rusza budowa 13-km odcinka drogi ekspresowej S7

W środę uroczyście rozpoczęła się budowa ponad 13-km odcinka drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma do węzła Szczepanowice w woj. małopolskim. Termin zakończenia inwestycji, zapisany w umowie, to pierwszy kwartał 2021 roku.

Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, budowa drogi ekspresowej S7 w Małopolsce to realizacja zobowiązań wyborczych Prawa i Sprawiedliwości.

„Warto mieć marzenia, a marzeniem Małopolan, krakowian i wszystkich tych którzy przejeżdżali przez Małopolskę drogą nr 7 była droga bezpieczna, przewidywalna i komfortowa i tak zaczyna się dzisiaj dziać” – zaznaczył Adamczyk.

Droga ekspresowa S7 – wskazał minister – na odcinku, którego budowa rozpoczęła się w środę będzie stanowiła też obwodnicę małopolskich Słomnik, na którą mieszkańcy czekają od ponad 20 lat.

„Wreszcie mieszkańcy Słomnik będą mogli żyć normalnie” – podkreślił Adamczyk.

Zgodnie z umową podpisaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w styczniu 2018 roku, odcinek w systemie „zaprojektuj i zbuduj” realizuje portugalska firma Mota-Engil Central Europe. Koszt inwestycji wyniesie ponad 508 mln zł.

Zakres planowanej inwestycji obejmuje m.in. budowę 13,1-km odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, węzłów drogowych łączących S7 z istniejącym układem komunikacyjnym, niezbędnych obiektów inżynierskich, a także dróg dojazdowych.

Trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły : Szczepanowice i Widoma, 10 wiaduktów, a także przejścia dla zwierząt, przejazdy gospodarcze i estakada o długości ponad 680 metrów nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą.

Przyszły prawie 56-km odcinek S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Igołomska w Krakowie został podzielony na trzy części realizacyjne. Są to: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23 km; odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) – długości ok. 13 km oraz odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) – długości ok. 18 km.

Największy problem jest z pierwszym odcinkiem od granicy woj. świętokrzyskiego do Szczepanowic (bez węzła Szczepanowice). Protesty mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim dotyczące ok. 5-km fragmentu S7 projektowanego w rejonie ich miejscowości doprowadziły do uchylenia przez sąd decyzji środowiskowej. Dlatego w ramach tego odcinka wyodrębniono dwa etapy – ten oprotestowany został wyłączony i będzie musiał uzyskać nową decyzję.

Dla drugiego etapu, 18-kilometrowego fragmentu od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Miechów, GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonawcę.

Odcinek od węzła Widoma do granic Krakowa ma wybranego wykonawcę – we wrześniu zeszłego roku GDDKiA podpisała umowę w tej sprawie z włoską firmą Salini Impregilo. Koszt tej inwestycji przekroczy 1,072 mld zł.

Obecnie w Małopolsce trwa budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem a Rabką. Na liczącej 16,7 km trasie powstaje najdłuższy w Polsce, ponad 2-km tunel. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka. Budowa wszystkich odcinków tej trasy powinna się zakończyć do 2021 r.

Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Ma ok. 720 km długości. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podtrzymał w środę deklarację, że cała droga ekspresowa S7 wiodąca od Trójmiasta, przez Warszawę, Kraków do Rabki, a także dwupasmowy dalszy odcinek do Nowego Targu (DK47) będą gotowe w 2023 r.(PAP)