Shanghai Electric rozpoczyna testy pierwszej w Chinach linii tramwajowej opartej na szynach cyfrowych

W szanghajskiej pilotażowej strefie wolnego handlu zlokalizowanej na nowym obszarze Lin-gang oficjalnie rozpoczęto testy linii demonstracyjnej T1.

Jako jedna ze spółek biorących udział w budowie linii demonstracyjnej T1 Shanghai Electric Automation Group należąca do Shanghai Electric Group Company Limited opracowała pierwszy w Chinach inteligentny system transportu oparty na szynach cyfrowych („IDRT”) z wykorzystaniem poruszających się po nich tramwajów na oponach gumowych („DRT”). Firma Shanghai Electric dostarczyła tory cyfrowe, system zarządzania obsługą, system łączności, sieć szkieletową zapewniającą łączność, system inteligentnych peronów i centrum sterowania dla linii demonstracyjnej, a także zajęła się dostawą, instalacją i innymi czynnościami związanymi z systemami elektromechanicznymi.

 

Linia demonstracyjna T1 obejmuje dziewięć stacji, a jej całkowita długość wynosi 21,7 kilometrów. Linia ma zostać oddana do użytku pasażerów do czerwca tego roku. Po raz pierwszy w Chinach zastosowano system DRT, wiodącą na świecie technologię, która wykorzystuje czujniki umieszczone na pojeździe do zbierania informacji z markerów magnetycznych na powierzchni trasy, określania pozycji pojazdu w czasie rzeczywistym i sterowania kierunkiem ruchu opon gumowych podczas jazdy. Zlokalizowana na nowym obszarze Lin-gang linia demonstracyjna T1, która stanowi ważny krok naprzód w rozwoju transportu ekologicznego, rozpocznie działanie w oparciu o zasilanie w pełni elektryczne. W międzyczasie budowane są stacje tankowania wodoru w celu pełnego przejścia na zasilanie wodorowe, gdy będzie to możliwe.

 

Linia demonstracyjna wykorzystuje wiodący na świecie system sterowania oparty na elementach magnetycznych i technologii czujników umieszczonych pod pojazdem. Linia powstała w krótkim czasie i zajmuje stosunkowo niewielką powierzchnię drogi, jednocześnie zapewniając znaczne oszczędności energii i redukcję emisji. W porównaniu z tradycyjnymi tramwajami system DRT wymaga zaledwie połowy nakładów na budowę, co dobrze koresponduje z ambicjami nowego obszaru Lin-gang, aby stworzyć zielony, inteligentny i rozległy ekosystem transportowy.

 

Elementem podstawowym linii demonstracyjnej T1 jest nowy, lekki i inteligentny system transportu o średniej pojemności oparty na szynach cyfrowych, który wykorzystuje markery magnetyczne jako wirtualne tory tramwajowe i autonomiczne tramwaje na gumowych oponach poruszające się po szynach cyfrowych oraz stosuje nowoczesne metody sterowania ruchem tramwajowym. Bezpieczny system kontroli i zarządzania ruchem wyposażono w funkcje automatycznego śledzenia i funkcje pomocnicze, a także technologię pozycjonowania czujników o wysokiej precyzji, scentralizowanego sterowania i inteligentnego zarządzania transportem.

 

W rezultacie iDRT może kontrolować pracę tramwaju wzdłuż cyfrowego toru z największą na świecie precyzją i prowadzić pojazd autonomicznie w warunkach, gdy ruch tramwajowy jest poprowadzony po oddzielnym torze. Pojazd jest w stanie dostosować swoją prędkość, omijać przeszkody i wykonywać inne zadania w celu zapewnienia bezpieczeństwa, niezależnie od pogody. Z kolei motorniczy otrzymują wyczerpujące informacje dotyczące prędkości docelowej, przystanków i odchylenia torów. Dzięki połączeniu niskich kosztów i elastyczności działania ten przełomowy system transportowy może być wykorzystywany na istniejących drogach w miastach, eliminując konieczność budowy stałych torów, co czyni go idealnym wyborem dla transportu miejskiego.

 

Po szeroko zakrojonych pracach rozwojowych i testach iDRT wszedł w fazę promocji i prezentacji zastosowań. Linia demonstracyjna T1 stanowi cenną platformę do prezentacji komercyjnych zastosowań systemu iDRT, ułatwiając jednocześnie iteracyjne aktualizacje dotychczasowych technologii i produktów w ramach całego procesu. Testy te stworzą podstawy przyszłej promocji systemu na rynkach krajowych i międzynarodowych.

 

Komercyjne zastosowanie systemu DRT wyposażonego w iDRT na nowym obszarze Lin-gang przyczyni się do dalszych postępów w badaniach i rozwoju standardów tramwajów cyfrowych w Szanghaju. Jednocześnie uruchomienie linii demonstracyjnej T1 będzie wspierać skoordynowany rozwój i inteligentne utrzymanie systemów iDRT, jak również wdrożenie systemu na innych liniach demonstracyjnych z wykorzystaniem pojazdów samojezdnych.