Od dziś wchodzą w życie przepisy uchwały krajobrazowej

Od dziś obowiązują przepisy poznańskiej uchwały krajobrazowej. Reklamy zainstalowane w przestrzeni miejskiej bez wymaganych zezwoleń muszą zostać usunięte. Przewidziano jednak okresy dostosowawcze.

Uchwała określa przede wszystkim zasady i warunki umieszczania m.in. reklam, w tym urządzeń i tablic reklamowych, obiektów małej architektury i ogrodzeń. W ten sposób Miasto chce uporządkować przestrzeń miejską i zadbać o ochronę krajobrazu. Co istotne, obejmuje to także tereny, które nie należą do Miasta i znajdują się poza strefą konserwatorską.

W ramach dokumentu na terenie Poznania wyznaczono cztery obszary. Pierwszy, staromiejski, obejmuje Stary Rynek i jego okolice, a także Śródkę i Chwaliszewo. Drugim jest obszar centrum i historycznych dzielnic, który poza obszarem centrum obejmuje także Jeżyce, Łazarz, Wildę, Grunwald, część Sołacza, Starych Winograd, Łęg Dębińskich oraz osiedla Główna.

Trzecim obszarem jest obszar zurbanizowany, który obejmuje osiedla mieszkaniowe i założenia usługowe i przemysłowe, natomiast czwartym jest obszar przyrodniczy, w którym znalazły się tereny klinowo-pierścieniowego systemu zieleni.

O zapisach regulujących możliwości reklamy w poszczególnych strefach pisaliśmy tutaj.

Przepisy wchodzą w życie dzisiaj, 21 lutego. Oznacza to, że od dziś pracownicy specjalnie powołanego zespołu w ramach Wydziału Urbanistyki i Architektury badają zgodność tablic i urządzeń reklamowych z przepisami. Mogą oni także wydawać decyzje administracyjne w zakresie nakładania kar finansowych na podmioty, których nośniki zostały zainstalowane niezgodnie z uchwałą krajobrazową.

Wyznaczono jednak okresy dostosowawcze. Dla obszaru staromiejskiego wynosi on 12 miesięcy, dla centrum i dzielnic historycznych 2 lata, natomiast dla obszaru zurbanizowanego i przyrodniczego – 5 lat z wyłączeniem obiektów lub obszarów indywidualnie wpisanych do rejestru zabytków, dla których ustalono termin 2 lat na dostosowanie.

W przypadku niedostosowania się do przepisów w wymaganym terminie, nakładane będą kary, tzw. kary biegnące, czyli nakładane za każdy dzień istnienia nielegalnego nośnika. Według ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynoszą one 40-krotność opłaty reklamowej, która jest liczona za każdy metr kwadratowy reklamy, za każdy dzień. Przykładowo dla nośnika o powierzchni 18 m2 30-dniowa kara wyniesie 9 816 zł.