Majowa sprzedaż detaliczna w Polsce:

Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), sprzedaż detaliczna w Polsce w cenach stałych wzrosła w maju 2024 roku o 5% w porównaniu do maja 2023 roku. W ujęciu miesięcznym, czyli w porównaniu do kwietnia 2024 roku, zanotowano jednak niewielki spadek o 0,1%.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes przewidywał, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrośnie o 5,1% rok do roku, co okazało się nieznacznie wyższym wynikiem niż zakładano. Z kolei prognozy miesięczne przewidywały wzrost o 0,3%, podczas gdy rzeczywisty wynik wskazał na minimalny spadek.

Sprzedaż w cenach bieżących

W ujęciu cen bieżących sprzedaż detaliczna wzrosła w maju o 5,4% rok do roku. Ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu na poziomie 5,7%. Choć wzrost ten był nieco niższy od oczekiwań, nadal pokazuje pozytywną tendencję w polskim handlu detalicznym.

Handel internetowy na fali

GUS podał również interesujące dane dotyczące sprzedaży detalicznej przez internet. W maju 2024 roku wartość sprzedaży internetowej wzrosła o 6,8% w porównaniu do maja 2023 roku.

Niektóre grupy produktowe odnotowały znaczący wzrost udziału sprzedaży przez internet. Przedsiębiorstwa z grupy “meble, rtv, agd” zwiększyły swój udział z 15,1% przed rokiem do 16,4% obecnie. Grupa “prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” również odnotowała wzrost z 22,2% do 22,3%. Natomiast grupa “tekstylia, odzież, obuwie” zanotowała minimalny spadek udziału w sprzedaży internetowej, z 22,6% do 22,5%.

Podsumowanie

Majowe wyniki sprzedaży detalicznej pokazują mieszane uczucia w sektorze handlu w Polsce. Mimo wyraźnego rocznego wzrostu, minimalny miesięczny spadek sugeruje, że rynek może doświadczać krótkoterminowych wahań. Jednocześnie rosnący udział sprzedaży internetowej wskazuje na trwałe zmiany w preferencjach zakupowych konsumentów. W najbliższych miesiącach będziemy mogli obserwować, czy te tendencje się utrzymają, czy też rynek handlowy w Polsce wprowadzi nowe niespodzianki.