Co mogę robić podczas przerwy w pracy?

Robienie przerw jest ważną częścią dnia pracy, nawet gdy pracujemy w domu. Krótkie przerwy w pracy, zaledwie 10 minut, mogą pomóc nam zrelaksować się fizycznie i psychicznie.

Dzięki odpowiednim przerwom poczujemy się lepiej i będziemy mogli uniknąć wypalenia. Kilkuminutowa przerwa może nie wydawać się długa, ale jest wiele rzeczy, które możemy zrobić w tym czasie. Część z nas zajrzy do online kasyna, na szybką partyjkę, część zagra w grę na komórce, a co pomaga odstresować się i oczyścić umysł? 

Oto 10 rzeczy, które możesz zrobić z 10-minutową przerwą.

Drzemka

Wszyscy potrzebujemy snu, ale jedna trzecia dorosłych nie śpi tyle, ile potrzebuje. To sprawia, że czują się zmęczeni, niespokojni, i rozproszeni. Wykazano, że krótkie drzemki w ciągu dnia poprawiają funkcje poznawcze, skupienie i koncentrację. Te korzyści nie tylko pomogą nam w pracy, ale po prostu sprawią, że poczujemy się lepiej i będziemy szczęśliwsi. Technicznie rzecz biorąc, zaleca się co najmniej 20 minut drzemki, aby uzyskać pełne korzyści, więc nie bój się połączyć kilku przerw w jedną dłuższą. Następnym razem, gdy poczujesz się rozdrażniony, połóż się, zamknij oczy i zdrzemnij się bez poczucia winy.

Rozciąganie

Bóle towarzyszące pracy biurowej mogą podążać za nami do domu i nadal nękać nas podczas pracy zdalnej. Ważne jest, aby zorganizować domowe miejsce pracy tak, aby było ergonomiczne i wspierało prawidłową postawę podczas pracy. Nawet przy odpowiednim miejscu pracy nadal dobrze jest co pewien czas wstać i nieco się poruszać. Rozciąganie mięśni i stawów pomaga w walce ze sztywnością i przewlekłymi bólami. Nawet coś tak prostego jak wstawanie i chodzenie, może w prosty sposób pomóc w odciążeniu naszych  więzadeł.W Internecie można znaleźć różne przewodniki rozciągania, które poprowadzą Cię przez podstawowe ruchy, pomagające zachować elastyczność i uniknąć bólu. Pamiętaj, aby zawsze słuchać swojego ciała i przestać, jeśli poczujesz ból.

Jedzenie

Praca w domu może prowadzić do całodniowego festiwalu przekąsek i szczerze mówiąc, nie ma w tym nic złego. Praca w domu ze stałym dostępem do całej naszej lodówki to dla wielu z nas nowe doświadczenie, a jedzenie może być ogromnym komfortem w stresujących chwilach. Wszyscy musimy jeść, po prostu powinniśmy starać się jeść zdrowo i wybierać bardziej pożywne przekąski w ciągu dnia pracy, aby nasze ciało i umysł działały prawidłowo.

Garść migdałów, warzywa z hummusem lub jogurt z owocami to tylko niektóre z szybkich i łatwych sposobów na uzyskanie niezbędnych składników odżywczych, pozwalających zachować energię przez cały dzień pracy.

Picie

Czy piłeś wodę w ciągu ostatniej godziny? Są spore szanse, że nie. W ankiecie, 77% pracowników stwierdziło, że nie piją wystarczającej ilości wody w ciągu dnia. Woda jest niezbędna dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia, chociaż nie ma określonej ilości wody, którą wszyscy musimy pić każdego dnia, ważne jest częste nawadnianie. Nawet łagodne odwodnienie może spowodować, że będziemy mniej czujni, bardziej drażliwi i doświadczymy fizycznych skutków ubocznych, takich jak zawroty głowy. 

Nie myśl, że kawa, napoje gazowane lub napoje energetyczne się liczą, ponieważ te płyny mogą powodować jeszcze większe odwodnienie z powodu soli, cukru i kofeiny. Kiedy zrobisz sobie przerwę, poświęć trochę czasu na nalanie i wypicie dużej szklanki wody. Co więcej, trzymaj butelkę wody w miejscu pracy i pij regularnie przez cały dzień, wykorzystując przerwy na dolewki i inne rodzaje relaksu.

Organizowanie

Wszyscy wiemy, że widok bałaganu w otaczającej nas przestrzeni wywołuje u większości z nas rozdrażnienie. Sprzątanie i organizowanie to coś więcej niż tylko obowiązki, które musimy wykonać, w rzeczywistości te czynności mogą mieć pozytywny wpływ na samopoczucie psychiczne i emocjonalne. Obejmuje to potencjalną pomoc w radzeniu sobie ze stresem i niepokojem, dzięki czemu poczujemy się lżejsi i zrelaksowani. Podczas przerwy w pracy nie powinieneś starać się dokładnie czyścić swojej przestrzeni od góry do dołu, ale możesz poświęcić ten czas na tych zadań na mniejsze, łatwiejsze w przeprowadzeniu części. W 10 minut możesz pozmywać, złożyć pranie, zorganizować miejsce pracy i wiele więcej. 

Uczenie się

Nauka nie kończy się wraz z końcem szkoły. Zawsze możemy odkryć nowe zainteresowania, pogłębić wiedzę i zdobyć nowe umiejętności. Nie musi to być związane z pracą. Praktyczna nauka, nawet przez 10 minut to świetny sposób na zresetowanie i odświeżenie mózgu. Możesz ułożyć kostkę rubika, rozwiązać Sudoku lub krzyżówkę, naszkicować coś na stole, nauczyć się żonglować lub robić cokolwiek innego. Zabawa i odkrywanie tego, co cię uszczęśliwia, to najlepszy sposób na nauczenie się czegoś nowego.

Czytanie

Kiedy czujesz się uwięziony, książki mogą być idealną ucieczką. Otwórz pierwszą stronę i od razu ratujesz Śródziemie, uczestniczysz w wymyślnej imprezie z lat 20., zaczynasz swój pierwszy dzień w szkole magii lub po prostu wędrujesz po wybrzeżu Pacyfiku. Jeśli udało Ci się przebrnąć przez swój stosik do przeczytania i masz ochotę na coś nowego, wiele niezależnych księgarń oferuje teraz dostarczanie książek prosto do domu. Dla osób, które wolą e-booki, niektóre biblioteki są otwarte cyfrowo, co pozwala na pobieranie najnowszych wydań bez wychodzenia na zewnątrz i konieczności posiadania karty bibliotecznej. Jeśli masz ochotę na klasykę, tony książek z domeny publicznej są bezpłatnie dostępne w Internecie. Nie myśl, że musisz jak najszybciej przeczytać całą książkę, po prostu zrób sobie krótką przerwę i wyrusz na literacką przygodę.

Puzzle

Praca nad dużą łamigłówką może być świetnym sposobem na przerwę w pracy, a jednocześnie ćwiczenie mózgu. Układanie puzzli może pomóc w zaangażowaniu różnych części mózgu, inspirując do przełamywania powtarzających się schematów myślenia i zmuszając do patrzenia na rzeczy na wiele różnych sposobów. Jeśli odczuwasz stres i niepokój, zagadki i puzzle mogą być skutecznym sposobem na skierowanie tej niespokojnej energii na coś pozytywnego. Ułożone puzzle nie tylko świetnie wyglądają, ale ukończony projekt uwalnia endorfiny, które wywołują pozytywne odczucia. Możesz kupić puzzle, które składają się z dosłownie tysięcy elementów, a praca nad nimi w krótkich odstępach to świetny sposób na przerwę.

Medytacja

Czasami najlepszą “rzeczą” do zrobienia podczas przerwy jest nic. Mając harmonogramy, terminy, projekty i zadania, bardzo ważne jest, abyśmy nauczyli się od tego wszystkiego dystansować tak bardzo, jak to możliwe. Jednym ze sposobów na to jest praktyka mediacji i uważności. Istnieje wiele aplikacji i przewodników związanych z medytacją, które mogą być bardzo przydatne dla tych z nas, którzy chcą instrukcji i struktury. Może to być również tak proste, jak zamknięcie oczu i wykonywanie kontrolowanych oddechów przez pewien czas. Chodzi tylko o oczyszczenie naszych umysłów, zmniejszenie stresu psychicznego i emocjonalnego, który wpływa na wszystkie aspekty nas samych. Nie bój się spróbować prostej medytacji i sprawdź, czy pomoże ci to uspokoić umysł.

Podsumowanie

Pamiętaj, że zgodnie z polskim kodeksem pracy, jeśli pracujesz 6 godzin, przysługuje ci co najmniej jedna 15-minutowa przerwa. Nie ma też złego sposobu na spędzenie przerwy, o ile kończy się ona tym, że czujesz się lepiej. Cieszmy się więc przerwami i wykorzystujmy je jak najskuteczniej.